Zaho de Sagazan brengt nieuw werk uit

Nieuws:Muziek
 Paul Deer    24 oktober 2024

DE DELUXE VERSIE VAN "LA SYMPHONIE DES ÉCLAIRS : LE DERNIER DES VOYAGES" VERSCHIJNT DEZE VRIJDAG


Zopas bracht Zaho de Sagazan - dé rijzende ster uit Frankrijk - "Old Friend", de langverwachte samenwerking met Tom Odell uit. De Britse zanger is al een tijdje fan van de 24-jarige française en verraste Zaho's publiek gisteren tijdens haar uitverkochte show in Londen. De nieuwe single is de laatste voorloper van La symphonie des éclairs : le dernier des voyages, de deluxe versie van haar geprezen debuutalbum die deze vrijdag - 25 oktober - verschijnt. 

Op deze deluxe-editie staan zeven gloednieuwe nummers, die dit hoofdstuk in haar carrière nog meer glans geven. "Ô travers" verscheen enkele weken geleden en werd door Radio 1 uitgeroepen tot Voxtip. Haar debuutalbum kaapte in Frankrijk de ene prijs na de andere weg en bracht haar naar de grootste (festival)podia. Ze was deze zomer o.a. te zien in de slotceremonie van de Olympische Spelen in Parijs en ging dankzij een pakkend optreden op het Filmfestival in Cannes viraal. In december gaat ze op een uitverkochte tour door de VS, waarna ze in 2025 opnieuw met een uitgebreide tour door Europa trekt. 

 

OP 24 NOVEMBER IN BRUSSEL

 

 

 

 

 

OVER ZAHO DE SAGAZAN

 

 

 

 

 

Zaho de Sagazan, vierentwintig jaar oud, staat met haar donkere elektrosongs, op het kruispunt tussen introspectieve, Franse chanson en Kraftwerk afgeleide elektronica. Haar stem verscheurt de gevoelens, vernietigt de stille verleidingen. Zaho heeft haar stem getemd net zoals ze haar muziek heeft getemd, met een combinatie van vastberadenheid en plezier. In het begin was de piano een kwestie van chocolade donuts - haar beloning na haar pianolessen die ze volgde als kind.

Het was een obsessieve, autodidactische passie die vandaag de dag nog steeds duidelijk is in haar schrijven - melodieën lanceren in een rechte lijn, dezelfde twee akkoorden herhalen in een hypnotiserende lus... Als tiener ontwikkelde ze een passie voor het klassieke chanson. Ze bewonderde de teksten van "L'Écharpe" van Maurice Fanon of Barbara's "Du bout des lèvres", die met woorden spelen en tegelijkertijd de meest intieme waarheid van gevoelens onthullen. Tegelijkertijd heeft ze een passie voor donkere elektronica, die diep in de ziel duikt en ook woest door het lichaam gaat.