'Tu planes' is een lied over het overdragen van trauma's & ideologiën van generatie op generatie en het vechten tegen sociale conditionering. Met 'Tu planes' lanceert Bloom haar eerste 'echte' videoclip. De ploeg van Pelican Street wist de persoonlijke teksten wondermooi te 'vertalen' naar een verhalende videoclip met een boodschap. En dit vooral na een creatieve brainstorm tussen Bloom en de regisseur Clara Van Severen, waardoor Bloom's gedachten perfect gevisualiseerd werden. Met de videoclip probeerden we te laten zien dat jij de cyclusbreker kan zijn en kan blijven schitteren op je eigen unieke manier.
Als kind was Ellie Bloom -neé- Sandrine Le Clef al bezeten door muziek en zong ze de hits van Céline Dion en Toni Braxton in haar eerste cassetterecorder. Ze keek op video naar concerten van Michael Jackson en Mylène Farmer, en droomde van een leven op het podium. Maar zoals dat vaker gaat laat de toekomst zich niet van tevoren uittekenen.
Ellie was zeventien en leefde in Montréal toen, op vakantie in België, haar ouders plots uit elkaar gingen. Van de ene dag op de andere verdween de comfortabele cocon waarin ze was opgegroeid, en stond ze noodgedwongen op eigen benen. Ellie Bloom ging rechten studeren, groeide uit tot een succesvolle, geprezen juriste en bouwde een tiental jaar geleden ook een stabiel gezin uit.
Dat had voldoende kunnen zijn, want ze haalt tot vandaag veel voldoening uit haar werk. Maar de liefde kruipt waar ze niet gaan kan. Muziek had altijd wel een plek in haar leven behouden. Ze besloot om zangles te volgen en begon te schrijven. Over zichzelf en de dingen die haar bezig hielden.
Het was alsof ze het kleine meisje in zichzelf herontdekte. Als een ingeslapen verlangen dat plots ontwaakte en verder werd aangewakkerd tot het niet meer viel in te tomen. Ellie Bloom vond niet alleen haar eigen stem, maar leerde ook hoe die best te gebruiken. De covers die ze postte op social media kregen niets dan lof toegezwaaid.
Dat bevestigde na al die jaren eindelijk het geloof in haar eigen talent.
Anderhalf jaar geleden was er al 'Me Voilà', een eerste EP en een fraai visitekaartje waarmee Ellie Bloom zichzelf aan de wereld presenteerde.
Dat debuut opende deuren, en overtuigde onder meer producer Yannic Fonderie (één van België's meest productieve producers, zie Axelle Red, DAAN, Clouseau, Natalia, Milow etc) om de krachten te bundelen. “Het voelde alsof we elkaar al jaren kenden, en ook in de studio zaten we onmiddellijk op dezelfde golflengte.
We trokken samen naar Parijs op vraag van de Parijse Publisher Musigamy om er een week met andere teams te schrijven. Ook dat was een succes. Elke dag hadden we een nieuw nummer klaar.”
Het resultaat heet 'Entre 2 mondes' en is een enorme stap vooruit. Het is verfrissende, melodieuze electropop met een melancholisch randje eromheen.
En Erwin Autrique zorgde voor de kers op de taart voor het mixen en masteren van de tracks. Autrique wiens klanten portfolio volgende ronkende namen bevat: The Gibson Brothers, Eddy Mitchell, Jo Lemaire, The Stranglers, Squeeze, Noir Désir, Mory Kanté etc
Ellie Bloom heeft zich als zangeres, tekstschrijfster en topliner verder ontwikkeld, en focust op de thema’s die haar bezig houden: misverstanden en foute communicatie, ziekte, het verbreken van de verwachtingspatronen die door de samenleving worden opgelegd, en toch doorzetten op momenten dat alles lijkt tegen te zitten.
- Van jurist naar artiest -
De titel geeft bovendien perfect de levensfase weer waar ze zich vandaag in bevindt. Een wereldburger, heen en weer geslingerd tussen haar Canadese en Belgische roots. Een volbloed Vlaamse uit Antwerpen, opgevoed in een Franstalige familie. Op het kruispunt tussen haar carrière als juriste en haar ambitie om het te maken in de muziekwereld. Van jurist naar artiest: die dualiteit spreekt uit alle nummers.
“Ik heb heel lang vastgehouden aan mijn oude ik die rationeel was en alles onder controle wilde hebben. Dat heb je nodig om in deze wereld te kunnen functioneren. Maar daardoor was ik het contact met mezelf en mijn vrouwelijke kant wat kwijtgeraakt. Via mijn songs wil ik ruimte maken voor zachtheid en emoties. Daarom ook de keuze om toch in het Frans te zingen, hoewel dat aanvankelijk niet de bedoeling was. In die taal snijden de woorden dieper, weet ik meer te raken, en lukt het me beter om mijn emoties te tonen. Zodra die knoop was doorgehakt pasten alle stukjes van de puzzel in elkaar.”
- Het is nooit te laat om je hart te volgen -
Je zou Ellie Bloom een laatbloeier kunnen noemen. En dat mag. Soms moet je eerst voldoende levenservaring opdoen om daar vervolgens over te kunnen schrijven. Elke tegenslag heeft haar sterker gemaakt. Maar ook empathischer.
Eind vorig jaar moest ze al voor de vierde keer een hartoperatie ondergaan. Maar ook dat maakt haar nu alleen maar meer vastberaden om alles op de muziek te zetten. De ambitie is er. De wilskracht en het talent zeker ook. Waar 'Entre 2 mondes' Ellie Bloom naartoe zal brengen zal de toekomst uitwijzen.
Wat wél vast staat: ze zal van elk moment genieten.
Als je de moed hebt om je hart te volgen, kan het nooit tegenvallen.