interview met XMH

Interviews:Nederlands
  Van Muylem    24 november 2014

XMH is één van die bands die ik blijf volgen en waar ik maar niet genoeg van kan krijgen! Ik hoop voor hen dat 2015 voor een volle agenda zal zorgen! Benjamin stond me alvast met veel genoegen te woord …


Begin dit jaar zag ik jullie aan het werk in Vlissingen, jullie thuishaven en ik moet zeggen dat het een feestje was. Ik heb het gevoel dat jullie echt wel de live feeling te pakken hebben. Iedereen genoot ervan. Hoe zien jullie het?

Dankjewel voor het compliment. Het is een streven van ons om een goede live show neer te zetten en daar zetten we ons altijd 100% voor in. Een band of artiest live bezig te zien is een geweldige manier om de muziek te ervaren. Het is aan ons om die ervaring zo goed mogelijk te maken. En ik vind dat je het eerste uur na je gig toch wel minstens nodig moet hebben om bij te komen, voordat je weer helemaal functioneert/aanspreekbaar bent. Dat is in ieder geval de graadmeter die ik voor mezelf aanhoud. Mocht ik die minimumeis een keer niet halen, dan weet ik dat ik de volgende keer nog meer van mezelf moet geven.


Verder is het belangrijk om een vibe te creëren waarbij ook mensen die wellicht de muziek niet geweldig vinden het toch naar hun zin hebben. Wanneer dit alles lukt dan wordt het echt een samenspel met het publiek waarbij je met z’n allen iets geweldigs neerzet. Dat is over en weer genieten en het gevoel wat dat geeft is onbeschrijfelijk.



Kunnen we weldra ook wat live tracks verwachten?

Op termijn. Ik ben nu vooral bezig met het schrijven van nieuw materiaal en het uitproberen van wat nieuwe dingen. Dat heeft nu even prioriteit. Maar het is zeker een idee voor de toekomst.

Zijn er nog gekke reacties gekomen op jullie nieuwste CD ‘In Your face’ of gekke reviews uit verre landen?

Gekke reacties niet echt, vooral leuke. Mensen zijn echt heel erg positief over het album en ook de pers is erg lovend. Wat mij vooral opvalt aan de reacties is dat men een zekere ontwikkeling ziet bij XMH (in positieve zin). Dat gevoel hadden wij zelf ook wel, maar het blijft altijd de vraag of anderen dat ook zo zien. En gelukkig wel dus. Niet dat dat betekent dat je automatisch op dezelfde voet verder kan. Maar het geeft wel aan dat je een goed product hebt neergezet en dat je publiek dat waardeert. En dat is natuurlijk altijd fijn.


De verste review (om het zo maar even te zeggen) die we hebben gehad, komt uit Japan. Ook deze was zeer positief. Het is sowieso al tof dat XMH helemaal daar mensen bereikt, en als ze het daar ook nog eens goed vinden is dat natuurlijk wel de kers op de taart.



Jullie hebben net een nieuwe ep uit ‘The Blind’, met oa een remix van de hand van Avarice In Audio. Hoe zijn jullie met deze niet zo gekende Australiërs in contact gekomen?

Eigenlijk heel eenvoudig, maar we zijn tenslotte label-genoten. We hadden allebei een remix nodig. Zij zochten bonusmateriaal voor hun album, wij een remix voor onze ep. Toen hebben we elkaar geremixt.

Een andere verrassing was de remix van The Last Dance, laatste keer dat ik die gezien heb was in Vlissingen, was dat de stepping stone om aan de slag te gaan? Ze werken ook aan een nieuw album, is er daarop ook iets van jullie voorzien of gaat het zo niet in zijn werk?

The Last Dance in Vlissingen was mijn eerste kennismaking met ze dus in zekere zin was dat wel de eerste stepping Stone aangezien ik ze anders wellicht nooit had gekend. Maar ik vind het gewoon een hele goede band dus een remix van hun leek me gewoon heel erg cool. Dan is het nog een kwestie van vragen… Nee heb je, ja kan je krijgen.


Het is niet zo dat we veel contact hebben of dat we elkaar persoonlijk goed kennen. En dan is het mijn ervaring dat je minder gauw het hele “ik remix jou… Jij remixt mij” verhaal hebt. Het komt wel eens voor. Maar minder vaak dan bij mensen met wie je na een paar biertjes ineens op het briljante idee komt om elkaar te remixen.


Wie bedacht en werkte de coole video uit? Kunnen jullie hierover iets meer vertellen?

Het concept voor de video is bedacht door Wim de Nooyer (onze manager). Hij is geschoten door Sven Togni en het knip en plakwerk is van Stephane Moelaart, zij waren ook verantwoordelijk voor onze vorige clip van The Business. Vooral Wim had een idee van wat het moest worden. En de details hebben we tijdens het opnemen ingevuld. Daarna is er flink met de schaar ingegaan door Stephane die er met de toevoeging van live beelden een flitsend eindresultaat heeft geleverd. We hadden de clip vorig jaar al helemaal klaar dus we stonden echt te popelen om de clip te laten zien.

Hoe is de festivalzomer voor jullie verlopen, wat waren zoal de hoogtepunten?

De festivalzomer is voor ons wat optredens betreft rustig geweest. Hier hebben we bewust voor gekozen. Er is met ons laatste album een bepaalde lijn ingezet die ik verder wilde uitwerken voor volgende releases. Ik wilde hier echt de tijd voor nemen en ik ben flink wat gaan experimenteren. Vooral in het begin ging dit met wisselende resultaten. Maar het spreekt voor zich dat de momenten waarin iets ineens wel lukte en alles op zijn plaats viel toch wel hoogtepunten voor mij waren. Ik ben ook erg blij met de “flow” waar ik nu in zit. Er zitten wat dingen in het verschiet waar ik een erg goed gevoel over heb. En dat is zeker ook te danken aan een zomer dingen uitproberen, grenzen opzoeken, schrijven en herschrijven enz. Wat die dingen dan precies zijn daar zal men nog even op moeten wachten. Maar ik zou zeggen hou ons in de gaten .


Ik lees hier en daar dat jullie op de shortlist staan van mogelijke bands die op Eurorock zouden spelen, want denken jullie er zelf van?

Waar lees je dat dan..?

Wat ik er verder van denk… Tsjah, het is leuk om op een dergelijke shortlist te staan. Dat geeft namelijk wel aan dat je als band in the picture bent om het zo maar even te zeggen. Maar het is natuurlijk nog leuker om zeker te zijn van een plek op een dergelijk festival. Shortlists doen me over het algemeen dus niet zo veel. Natuurlijk zou ik graag met XMH op Eurorock staan, maar daar kan ik vooralsnog niks over zeggen.


Onlangs verscheen er ook een cover versie op de The Cure compilatie van Alfa Matrix, hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?

We hadden net getekend bij Alfa Matrix en eigenlijk kwam van daaruit gelijk de vraag of we in zouden zijn voor een cover van The Cure, het nummer mochten we zelf uitkiezen.
Na wat wikken en wegen viel de keus op het nummer A Night Like This. Van de opties die ik had bedacht was dit het enige nummer dat niet al in meerdere versies door velen was grijs gedraaid. Uiteindelijk was het dus ook een voor de hand liggende keus en ben ik erg tevreden met het resultaat.  

Mochten jullie zelf nog mogen kiezen om een opvallende cover te mogen doen, welke zou dat dan zijn?

Het eerste wat in me opkomt zonder verder na te denken is iets van The Doors. Het nummer maakt me dan niet eens zo veel uit.

Verder zijn er een hoop foute en minder foute 80’s nummers waar mijn keus op zou kunnen vallen. Maar daarvan staat met stip op nummer toch wel Maniac van Micheal Sembello. Je weet wel, van die geweldige film Flashdance. We hebben vorig jaar Rainbow In The Sky gedaan van DJ Paul Elstak, dat was ook wel een grappige ervaring.


Ik heb onlangs voor het eerst Skeptical Minds live aan het werk mogen zien en hun mix van female fronted heavy metal met industrial en electro invloeden sprak me enorm aan, ik moest ook aan jullie denken: zouden jullie niet iets samen kunnen doen (ze brachten een opvallende cover van Ace of Spades, BTW)?

Als ik eerlijk ben ken ik ze niet. Maar ik zal ze eens opzoeken. Alles wat apart en in zekere zin genre overschrijdend is heeft bijna automatisch al mijn interesse. Ik zou een samenwerking dan ook zeker niet uitsluiten.


Wat mogen we nog verwachten, voor 2015?

Nieuw materiaal dat ons toch wel een wat andere richting opneemt, maar die nog steeds dansvloer georiënteerd is. Verder zal de komende zomer wat minder rustig verlopen voor ons ;)
Ik zou zeggen houd ons dus in de gaten en check voor nieuwe releases en tour datawww.xmh-music.nlen volg/like/enz. ons op het grote gezichtboek:www.facebook.com/xmhelectro

Een ultieme wens ter afsluiting?

Dit muzikale avontuur nog oneindig door mogen zetten en samenwerken met een waslijst aan artiesten uit zo veel mogelijk verschillende genres.