Aangezien we het Mainsquarefestival volledig als pers mochten coveren, kregen we de kans om enkele unieke interviews af te nemen. Voor mezelf was dit vooral een unieke ervaring aangezien het enige interview dat ik ooit had moeten afleggen voor Snoozecontrol, met The Dillinger Escape Plan, in het water gevallen was. Op het festival te Arras werd dit echter ruimschoots goed gemaakt door het interviewen van Triggerfinger, Anna Calvi, Arsenal en het bijwonen van de persconferentie van Yodelice en London Grammar. Hieronder vindt u alvast het interview met Triggerfinger.
Als historicus vind ik dit echt een unieke locatie om concerten op te kunnen bekijken. Wat vinden jullie van de Citadelle van Arras als locatie voor een festivaloptreden?
Dit is echt onwaarschijnlijk qua locatie. Het is echt zo fijn en het ziet er zo cool uit. Weten jullie eigenlijk waar wij exact spelen? (De Citadelle van Arras). Dat is echt kei schoon, de vorige keer toen we hier speelden was dat ook van What The Fuck jongens. ~ Mario Goossens
Als je op het plein staat en je bekijkt het plein van op het podium en dan merk je dat er daar heel veel mensen bij elkaar staan en niettegenstaande voel je toch een soort van geborgenheid. ~ Ruben Block
Weet je wat er ook fijn is als je op het podium staat? We hebben een hele mooie foto van 2011 waar je het uitzicht van achter ons kan zien en daarop zie je het kapelletje staan. Schoon! ~ Paul Van Bruystegem
Op TW-Classic was Arno niet zo bijster goed gezind dat er een stuk uit het podium was door The Rolling Stones, waardoor het niet gebruikt kon worden. Wat vonden jullie daar eigenlijk van?
Kan Arno op zijn leeftijd wel nog zo ver wandelen eigenlijk? ~ Paul Van Brustegem
Uiteindelijk denk ik niet dat een extra stuk podium het verschil maakt tussen goed of een slecht concert. En Mick Jagger en zijn vrienden staan vanboven aan de affiche, het is zijn podium en zijn catwalk. Viola, dan mag die dat van mij helemaal gebruiken. Wij trekken wel onze plan met de rest van het podium. ~ Ruben Block
Wat vinden jullie eigenlijk van de doorgedreven commercialisering van de festivalcultuur? Een commercialiseringstendens waardoor nichefestivals zoals Rock Herk en Graspop dreigen uit te sterven, wat mijns inziens jammer is.
Jij haalt nu Graspop aan waar minder volk naartoe gaat, maar dat is evengoed commercieel. Dat is ook een festival dat op een commerciële manier wordt uitgebuit. Dat is eigen aan zulke zaken, vanop het moment dat iets goed gaat proberen mensen daar geld uit te slaan. En dan primeert het winstbejag op al de rest. Al die zaken worden dan gebundeld waarna overal ter wereld dezelfde succesformule wordt gekopieerd. Ik ben van mening dat je daar niet onderuit kan. Dat is met alles zo, het kleinste ding in de wereld wordt gecommercialiseerd eens het een hype wordt. ~ Mario Goossens
Eens dat iets gecommercialiseerd wordt dan ontstaat er soms ook een tegenbeweging en op die manier blijft de wereld draaien. Kijk nu naar Tomorrowland, fantastische dat daar zoveel volk naartoe gaat, maar dat is nu ook een heuse Vlaamse kermis aan het worden. Dat kan je niet tegenhouden. Pak nu Dour en dergelijke dat is eigenlijk ook niet meer dan een Vlaamse kermis. Dat festival gaat er dan prat op dat je honderdduizend groepen tegelijk kunt bekijken, die dan in elkaars weg zitten te spelen. Terwijl je naar de ene groep zit te kijken hoor je meer van de andere groep. Je hebt daar een singer songwriter die iets op zijn akoestische gitaar probeert te doen en een beetje verder hoor je dreunende bassen. Dat slaagt echt nergens op! Dat overaanbod is echt een vreemde tendens, wie kan er zoveel groepen tegelijk gaan bekijken op twee a drie dagen tijd? Niemand! Er gaat terug een manier moeten, worden gevonden om underground te gaan spelen. Waar alternatieve muziek zijn thuis weer vindt. En dat gaat ook gebeuren, eens de commercialisering explodeert dan moet je wel opnieuw beginnen gewoon. ~ Paul van Bruystegem
Waar zien jullie de toekomst van online media? Hoe belangrijk gaat het internet volgens jullie worden in de toekomst van de muziekwereld? En hoe kunnen jullie die weg gebruiken om volgende albums te promoten?
Ik denk dat er heel veel verschillende manieren zijn de dag van vandaag om muziek te beleven. En het is heel interessant om te zien dat er fenomenen zoals Spotify ontstaan, waar bijzonder veel mensen op inhaken. Tegelijkertijd verkopen wij bijna evenveel Vynilplaten als CD's en dat is ook interessant om te zien. Op vele verschillende niveaus kan je muziek beluisteren en ook kopen. En wij proberen wel om op al die gebieden aanwezig te zijn en die in ons voordeel te kunnen gebruiken. Dit door mee te delen waar we zijn en wat we doen via de sociale media. Maar dat is niet alles, wij zijn ook fan van dit soort zaken, een gesprek tussen een hoop selders bijeen die zitten te babbelen over muziek. Dat is ook belangrijk. Het is vreemd om te merken hoe snel dat mensen het verleren om gewoon eens bij elkaar te zitten en een beetje met elkaar te praten. Maar ik denk dat het geen of/of verhaal moet zijn. Je kan beiden hebben. Zo is het fantastisch om dingen op Facebook te kunnen plaatsen die andere mensen in heel Europa kunnen volgen. Het is fantastisch dat mensen ons kunnen volgen via de sociale media, dus dan proberen wij daar ook gebruiken van te maken. Tegelijkertijd zet ik thuis nog altijd graag een Vynilplaat op, neem ik de hoes vast met de teksten op en schenk ik mij een goed whiskey in, om vervolgens te relaxen terwijl ik naar die plaat zit luisteren. ~ Ruben Block