Interview met de sensatie van het moment: Steek d'n Draak over hun Greatest Hits (Eigen Beheer)!

Interviews:Nederlands
  Van Muylem    21 april 2024

Van dikke metal tot aan 80's knuffelrock en dat allemaal in een schunnig Nederlandstalig jasje. Steek d'n Draak maakt eigen muziek en haalt inspiratie uit bands als Van Halen, Metallica, Whitesnake, Pantera en natuurlijk Gerard Joling. Gooi je vrouw uit het raam, rij je auto in het kanaal en geef de hond een high-five. Dit is muziek met gitaren. Brandende gitaren die door de geluidsbarrière klappen. Tijd dus om een klapke te doen met Ronnie de Pony!


Vertel is: hoe zijn jullie aan dit concept gekomen en de bijhorende naam? Wat deden jullie voor deze band? Ik neem aan dat jullie allen ook nog een baan hebben naast het groepsleven?

Rotte René (gitaar/zang) en ik (Ronnie de Pony - bas) waren op vakantie op een camping in Frankrijk. We waren een heerlijke gouden rakker aan het nuttigen terwijl op de achtergrond Manowar opstond. De Franse zon, de heerlijke koude pils en de enigszins foute en heldhaftige metal van Manowar triggerde ons om een hardrock/metal band te beginnen met eigenlijk maar één regel: geen moeilijk gedoe, we moeten er plezier uit halen. En natuurlijk moeten we de muziek die we maken zelf vet vinden, maar dat gaat automatisch. De naam die we aanvankelijk hadden bedacht was ‘Say Yes To The Dragon’. Een knipoog naar het vreselijke TV-programma ‘Say Yes To The Dress’. Vonden we grappig. Rotte René schreef op zijn akoestische gitaar ter plekke de riff voor wat later ‘Lauw Bier’ zou worden.

Eenmaal weer terug in Nederland kreeg René het idee om met hun nieuwe project Nederlandstalige nummers te gaan schrijven. In je moedertaal is het toch wat makkelijker om met woorden te spelen en om grappig uit de hoek proberen te komen. Ikzelf was in het begin niet overtuigd, maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan. Nu was er nog één ding nodig; een zanger. René en ik wisten meteen we ze daarvoor moesten hebben: Papa Romero, een oude bekende uit het illegale sjoel-circuit. Hij ging meteen akkoord. De naam ‘Say Yes To The Dragon’ is toen uiteindelijke ‘Steek d’n Draak’ geworden. Dat dekte de lading van onze band perfect. We steken overal de draak mee, maar toch branden we de ballen van je lijf met onze muziek.

Op de vraag of we nog een baan hebben naast de band: voorlopig nog wel.



Ik ben pas na een paar nummers bij jullie uitgekomen en kreeg de smaak echt te pakken met het nummer kusje hier en Kusje daar. Hoe groot is het succes van dit nummer?

Kusje Hier, Kusje Daar is de favoriet van de dames. En als de dames het leuk vinden, volgen de heren vanzelf. Al moeten we zeggen dat er stiekem toch ook veel heren van een zoete powerballad houden, waaronder wijzelf. We hebben geprobeerd de TOP2000 (Nederlandse hitlijst van NPO Radio 2) te bestormen met dit nummer, maar zijn er uiteindelijke niet tussen kunnen komen. Corruptie nondeju, da kan nie anders. Verder merken we gewoon dat het een nummer is dat de mensen bij blijft, en in je hoofd gaat zitten. Het is op dit moment ons nummer met de meeste streams op Spotify (bijna 13.000). Live doet ‘ ie het ook goed!

Heb ik het juist dat sinds een dag of twee een remake is van het gelijknamige nummer van Doe Maar (weliswaar met een flinke draai aan) of ligt het aan mijn fantasie?

Dat ligt aan jouw rijke fantasie! Het nummer heeft naast de titel niks te maken met het nummer van Doe Maar. Het gaat over dat je gruwelijk moet schijten als je op de camping bent van een festival. De videoclip (te zien op YouTube) blijft één van onze favorieten.

Je Moeder Is Een Boer klinkt haast als je moeder is een hoer, is dat per ongeluk of was het juist de bedoeling om het zo te laten klinken? Waarover gaat het nummer nu juist?

Heel scherp, dat was niet per ongeluk. In Nederland zijn veel boeren de dupe van het hele stikstofproblematiek-gebeuren. We wilde de boeren een hart onder de riem steken, want veel boeren hebben ook een hekel aan lauw bier. Maar als je heel goed naar de tekst luistert en je hebt wat fantasie, kan het ook gaan over een of andere sletterige boerin.

Wat vond Goldband van jullie cover van hun nummer Noodgeval? Treden jullie weleens aan op hetzelfde festival (en nooit aan gedacht om het even samen te brengen)?

Het begon met korte video’s waar we Nederlandstalige nummers aanpakten in onze eigen stijl. Een ‘Klompencover’. Zo ook Noodgeval. Via Instagram kregen we een reactie van Goldband. Ze vonden het super tof en hebben het filmpje gedeeld op hun eigen pagina. Lief van ze! Later hebben we het nummer in z’n totaliteit gecoverd; de videoclip daarvan staat op YouTube. We mochten van het management van Goldband onze cover niet officieel uitbrengen via Spotify etc, omdat onze versie te episch is het origineel in de schaduw laat staan. Jammer, maar begrijpelijk.

Drakenbroeders deed me een beetje denken aan Feuerschwanz (vrij vertaald uit het Duits: vuurpens of in het Engels: dick on fire, zoek maar is het album: Seks is Muss op), kennen jullie deze band? Zit ik er ver naast?

We kennen deze band (nog) niet, maar we gaan zeker een luistersessie wagen!

Een titel die ik als Belg niet goed snap: Dimmen (Na Het Rimmen). Leg is uit, wat wil dit zeggen?

Rimmen is eigenlijk vanuit het Engels ovegenomen. In het Nederlands noemt men het kontlikken, maar dat klinkt zo onromantisch. Want rimmen kan best romantisch zijn. Ik weet niet of men in België het woord ‘dimmen’ gebruikt, maar dat wil zeggen dat je even rustig aan moet doen. Dimmen (Na Het Rimmen) wil dus eigenlijk zeggen; doe ff rustig aan, je stinkt uit je bek. Maar ook dat klinkt weer zo plat. We willen het wel netjes houden. De videoclip van ‘Dimmen (Na Het Rimmen)’ is trouwens geliefd door filmexperts wereldwijd. Wederom (gratis!) te bekijken op YouTube!

Piepklein Konijntje doet me denken aan dat andere nummer over konijntjes: Bright Eyes (Art Garfunkel), is dat bewust geweest of moet ik eerder denken aan dat liedje van: lief klein konijntje (Henkie)? Of aan Nijntje? Vanwaar kwam die inspiratie? Wie is overigens de vrouw die we horen?

Rotte René was met zijn fiets onderweg naar het werk, en plots stak er een konijn over. Het reactievermogen van René was niet geweldig meer omdat hij al een kleine krat Bavaria achter de kiezen had. Je raadt het al; René fiets over het arme konijn heen. Morsdood. Hij voelde zich zo schuldig dat hij besloot om een nummer voor het konijn te schrijven. Dat is ‘Piepklein Konijntje’ geworden. Het gaat over een konijn waarvan al zijn vrienden en familie wordt afgeschoten door een jager, maar hij overleeft omdat hij superreflexen krijgt na het nemen van verboden middelen.

De dame die je hoort is een jongedame die ik in de bus hoorde praten. Ik hoorde hoe ze tegen een vriendin vertelde dat ze een cake had gebakken, en werd lichtelijk opgewonden van haar mooie stem. En ook een beetje omdat hij zin had in cake. De naam van de dame is Marieke.

Ik ben ook volledig weg van jullie Karnavals EP, maar die vond geen plek op deze Best of of was de Best of er voor de EP? 't Ken Kapot mag echt wel een tophit worden, maar hoe vaak komen jullie op de radio met jullie nummers?

De Carnavals-EP (‘Er Staat Een Draak In De Gang’) is ná ‘Greatest Hits’ gekomen. Greatest Hits is eigenlijk gewoon ons eerste album. We vonden het zelf zo goed, dat we het meteen Greatest Hits hebben genoemd. Mocht er nog ooit een échte Best Of, komen, dan is de kans groot dat ‘’t Ken Kapot’ er wel op komt te staan. We worden voor zover we weten alleen op een paar specifieke radiostations gedraaid, zoals bij DJ Sjerruf in zijn Heavy Rock en Metal Radioshow ‘Time To Rock’. Daar zijn we uiteraard al blij mee; we houden van elke persoon die ons support. Maar (nog) geen grote radiostations met een hele bult luisteraars.

Ik heb het al een paar keer laten vallen als zijnde een mooie droom, maar hoever staan de gesprekken met Fleddy Melculy om zijn voorprogramma te mogen doen? Is dit de groep die jullie overtuigde om in dit genre te treden? Mochten jullie dan weer in Wallonnië optreden kan ik jullie aanraden om even met Baraka (aka de Baraki, die zweren bij Kara Pils, spelen dit jaar op Rock Durbuy).

We hebben momenteel nog geen gesprekken gevoerd met Fleddy Melculy over het worden van een eventuele support-act. Dit vinden we wel een goed idee, en zullen dit ook zeker aan gaan kaarten. Bedankt hiervoor! Fleddy Melculy is verder geen inspiratie voor ons geweest, het is gewoon gelopen zoals we bij vraag 1 van dit interview hebben verteld. Muziek en plezier maken, en dit is wat eruit rolde.

Jullie steken terecht veel tijd en inspiratie in jullie clips, ik heb de idee dat dit voor jullie de ideale uitlaatklep is en dat het absoluut geen moeite kost om ze te realiseren en uit te werken of is het echt keihard werken?

We vinden het leuk om de clips te maken, en de ideeën daarvan stromen vaak automatisch binnen. Natuurlijk kost het wel wat moeite om de clips te maken, maar niet extreem veel. Als het keihard werken zou zijn, gaat de lol en het spontane er een beetje vanaf. En dat willen we juist dat de videoclips uitstralen. Plezier en een ‘ what the fack heb ik nu gekeken?’-gehalte.

Mochten jullie een guest mogen uitnodigen (zonder naar de kosten te kijken, 1 telefoontje volstaat), wie zouden jullie dan uitkiezen en waarom?

We hebben het nog niet openbaar gemaakt, dus jullie hebben wat dat betreft een primeur: we zijn met een nieuw album bezig. Daarop zijn we van plan een gast uit te nodigen. Voor ons een geweldenaar. We denken ook dat dit ook gaat lukken. Dus nog even geduld en dan hoor je het vanzelf!

Iets wat ik niet snap: hoe komt het dat jullie met al jullie talent en de uitstekende songs nog geen platencontract hebben?

Goeie vraag. We zijn er wel heel even mee bezig geweest, maar hebben er nog niet heel erg ons best voor gedaan om het ook daadwerkelijk zover te laten komen. We werken nu op onze eigen manier en hebben alles zelf in de hand. Dat vinden we fijn, vooral omdat onze band nog altijd in een opbouwende fase heeft gezeten. Nu we merken dat onze muziek (en live act) goed valt bij de mensen, is een platencontract wel iets waar we voor gaan kijken.

Wat vinden jullie ouders/familie van jullie muziek?

Sommige ouders vinden het leuk, sommige vinden het eigenlijk maar niks. Maar ook de ouders die er niet van houden, zien dat we er veel plezier en voldoening uit halen. Dat is voor hun genoeg om het toch mooi te vinden wat we doen.

Ik kan me best inbeelden dat er héél wat leuke verhalen zijn (backstage of on the road), wat is zowat het grappigste wat jullie al hebben mogen meemaken tijdens (voor of na) optredens?

Onze zanger Papa Romero wilde backstage een scheet laten in een brandende aansteker, zodat er een steekvlammetje zou ontstaan. Wat er precies gebeurde weten we nog niet precies, maar de vlam schoot een stukje bij zijn anjer naar binnen en verbrandde de boel. Dit was vlak voor het optreden. Hij kan al hoog zingen, maar tijdens die show zong hij noten die alleen honden kunnen horen.

Hebben jullie al van he Belgisch bier mogen proeven en wat is jullie lievelingsbier? Een aanrader: plunder de biertoren in Gent of vraag van ieder bier te mogen proeven die ze daar hebben.

Wij houden van een goeie pot bier. Uit Bels komen natuurlijk prachtigste en lekkerste bieren. We hebben zeker een favoriet: ‘Oude Geuze Boon’ van Brouwerij Boon. René en ik hebben hier zelfs een tattoo van!

Wat mogen we nog van jullie verwachten?

Steeds meer live-shows, ook in België! En als alles meezit dit jaar een nieuw album!

Nog een laatste boodschap voor de fans?

We houden van jullie allemaal, stuk voor stuk. Door jullie support blijven wij doorgaan, daardoor krijgen we energie en inspiratie. Bedankt, en hopelijk tot snel DRAKENBROEDERS!

Herlees de album bespreking hier:

SNOOZECONTROL - Steek d'n Draak - Greatest Hits (Eigen Beheer)

SNOOZECONTROL - Steek D'n Draak - Er Staat Een Zwaard In De Gang (EP) Independent/Eigen Beheer

Steek d'n Draak Steek d'n Draak:

Papa Romero – Zang

Rotte Rene – Gitaar

Ronnie de Pony – Bas

steekdndraak

Facebook

Steek d'n Draak (@steekdndraak) • Instagram-foto's en -video's

(52) Steek d'n Draak - YouTube