Lokerse Feesten - 08/08/2012

Erik Vandamme    9 augustus 2012

De zesde dag van de Lokerse Feesten stond in het teken van de britpop uit de jaren 90. Bands als Oasis, Blur, Stone Roses , Pulp en Suede gooiden toen hoge ogen en zorgden voor uitverkochte zalen en festivals. Sommige van die bands ondernamen door de jaren heen reunion tournees de een wat meer succesvol dan de andere.

In 2010  kwam Suede terug bij elkaar en dit resulteerde in een succesvolle tour die hen o.a. ook naar Koninklijk Circus in Brussel bracht waar ze een bruisend concert af leverden. Opvallend gegeven deze avond was dat er niet echt veel publiek was komen opdagen, lag het aan de weergoden die ons tot de vroege avond hadden geteisterd? Of is Suede dan toch zo populair niet meer dan we dachten? Wie zal het zeggen, verslag van deze avond.

Openingsact School is cool kwamen recent in het nieuws toen Keyboardspeelster/violiste Nele Paelinck liet weten dat ze de groep ging verlaten om haar vriend te volgen naar Canada. Ergens een jammere zaak want zij was naast de grappige drummer Andrew Van Ostade zowat het boegbeeld van de band , zonder afbreuk te doen aan de rest van de band uiteraard. Sinds het winnen van HUMO's rockrally zijn ze op bijna alle festivals te zien geweest. De laatste tijd viel echter op dat er ze beetje aan zogenaamde metaalmoeheid begonnen te lijden. Hun laatste concert op Puntpop was niet slecht maar ergens had ik het gevoel dat het vuur van een goed jaar daarvoor er ondanks alles niet echt meer in zat. Dat was op Lokerse Feesten ook zo, Andrew was nog steeds bewegelijk maar dat lekker spastisch (en dat is een compliment) bewegen was er beetje uit, ook geen samenspel met drummer Matthias Dillen, iets wat in het verleden het show gehalte omhoog haalde. Een nog steeds snedig klinkende en vrij bewegelijk band maar ergens misten we dat 'net iets meer' dat we in het verleden wel zagen. Tijd om eens te herbronnen zou ik zeggen zodat ze niet verzanden tot 'ooit een hype te zijn geweest' band. Het verdwijnen van Nele uit de band is en blijft een spijtige zaak, iemand vinden die haar kan opvolgend zal niet simpel zijn. Daarom goede raad, neem een pauze, maak nieuwe nummers en kom dan terug sterker dan ooit!

Er zijn zo bands die me persoonlijk live altijd dat 'net iets meer' kunnen bekoren dan op CD, vraag me niet hoe dat komt, een gevoel kan je niet met woorden uitleggen. Een van die groepen is The Black Box Revelation . Ze beschikken over prachtige songs die echter live nog beter overkomen. Op Cactus festival in Brugge zorgden ze zelfs in de regen voor een waar feest dat die druilige dag prompt deed vergeten.  Hier op de Lokerse Feesten slaagden ze ook wel in hun opzet, met een strakke set zoals we van hen gewoon zijn. Het blijft een streling voor oog en oor dit duo aan het werk zien, die snijdende gitaar rifs gecombineerd met de manier waarop de drummer zijn drumstel bewerkt blijven je niet onberoerd achter laten. Jammer genoeg ging het publiek er deze keer niet volledig in op, zodat de 'magie' niet geheel tot zijn recht kwam.  Het verschil bij hun voorgangers ligt in het feit dat het vuur en de passie van die beginjaren er na al die tijd wel nog inzit, ze hebben ondertussen ook al materiaal genoeg om de kunnen variëren in hun set, een pluspunt.  Nummers als High on a wire, Gravity blues en Rattle my heart blijven het vuur aan de lont steken, en ook al waren er deze keer geen crowdsurfers, Black Box Revelation is en blijft naar mijn mening een typische live band die knallend je uit je slaap haalt. Mooi concert wederom ook al kregen ze het publiek net iets minder mee dan we van hen gewoon zijn.

Ook bij Suede liet het publiek het een beetje afweten. De eerste 20 rijen genoten wel mee, maar vlak voorbij de PA stond er zelfs niet echt veel volk meer en de meesten onderhielden een sociale conversatie over het weer of het werk. De muziek klonk voor hen waarschijnlijk wel goed, maar was eerder een achtergrond voor het sociaal contact aangenaam te maken. We zagen nochtans  een Brett Anderson die nog even bewegelijk is en het zelfde charisma uitstraalt als pakweg 15 jaar geleden.  De fans zullen genoten hebben van een Suede die nog steeds in top vorm verkeerd. We kregen een typisch Britpop concert , lekker meeslepend en songs die na al die jaren nog staan als een huis. Echter spreekt het geheel geen groot publiek meer aan, dat was deze avond wel heel opvallend. Filmstar zat al vrij vroeg in de set en met Beautiful One gingen werden plots sommigen achteraan ook wakker. Ze mochten nog terug komen voor een bisnummer Saturday Night als kers op de britpop taart. Een optreden dat vooral dus de fans zal hebben kunnen bekoren, een blij weerzien van een band die er ondanks alles nog steeds staat, ook al is het dus niet meer voor de grote massa als voorheen.

setlist : Indroducing the band - We are the pigs - Trash - Filmstar - Animal Nitrate - She - By the sea - The Drowners - Killig of a Flashboy - Can't get enough - Sabotage - So Young - Metal Mickey - The Wild ones - New Generation - Beautiful Ones  ENCORE: Saturday Night

Contact