Slechtvalk - A Forlorn Throne

5 oktober 2010

Slechtvalk is een Nederlandse black/vikingmetalband. De muziekgroep startte zijn carrière in 2000 en werd al snel één van de meest belangrijkste blackmetalbands van Nederland. De band heeft alreeds 3 full-lenght albums op hun repertoire staan alsook een split CD en full DVD. Sinds 2009 zit Slechtvalk bij Whirlwind Records en zijn ze klaar voor de volgende stap. Na het uitbrengen van allerlei compact discs, promo’s, singles en dvd’s besloot de muziekgroep om hun meesterwerk op CD te plaatsen. “A Forlorn Throne” is de titel van dit werk dewelke op 16/07/2010 gereleased zal worden. Dit album bevat tevens guestvocals van Erik Grawsiö en Manegarm.

De compact disc opent met het lied “Tamers of The Sea”. Een zeer melodieus en ritmisch lied. De stem komt goed naar voren doch net iets te weinig. De kwaliteit van het album is direct meetbaar. Als luisteraar merk je duidelijk dat er een goede producer aan het werk is geweest. Als we het eerste lied vergelijken met zijn opvolger (lied 2) “Forsaken” zijn er wel enkele verschillen duidelijk. Bij Forsaken speelt de stem een duidelijk belangrijkere rol en merken we ook onmiddellijk de vikingpower in het album. Tevens zorgt de prachtige mix tussen de clean- en gruntvocals voor een goed afgewerkt headbangend geheel.

Volgende liederen “Desolte”, “Enthroned”, “Bewailed” en “Towards The Dawn” kunnen we het best vergelijken als een combinatie tussen de “Tamers Of The Sea” en “The Forsaken”. Er zijn weinig verschillen merkbaar.

En laat de band nu net even doen waar ik zo enorm van hou. Een rustige, kalme periode inlassen in hun album, dat is het geval bij song 4 “Divided By Malice”. Voor mij is een album pas echt af als de zanger zichzelf eens kan bewijzen in een lied met weinig instrumentale begeleiding en dat kan deze zanger! Na enkele seconden gaat de clean zang over in een scream van jewelste die tevens de inleg doet voor een portie stevige melodieuze blackmetal.

Als ik een lied zoek met veel variatie, dan kan ik onmiddellijk “Allegiance” aanhalen. Dit lied staat op rang 5 in het album en brengt alle soorten melodieën aan bod die je jezelf maar kan wensen. Een goede samenhang, goed instrumentaal begeleid en de een passende stem. Meer moet een lied niet hebben om perfect te zijn.

We zijn aangekomen aan de eindmeet. “Vengeance Of A Scorned King” heeft de laatste plaats op het album ingenomen maar daarom niet de slechtste. De reden dat ik dat zeg is omdat Vengeance Of A Scorned King namelijk een combinatie bevat van alle voorgaande liederen, namelijk melodie, ritme, kracht, vuur, clean- en grunt vocals, vikingpower, excetra. Wie dus een duidelijke kijk op het album wil krijgen kan best direct dit laatste lied opleggen.

Slechtvalk heeft met A Forlorn Throne een bom neergezet zoals ze in Nederland zeggen. Er zitten weinig verschillen met andere black/vikingmetalbands maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. De kwaliteit is prima, de samensmelting tussen instrumenten en zang is goed en de band heeft met dit album bewezen dat er na 10 jaar nog steeds staan.

01. Tamers of the Seas
02. Forsaken
03. Desolate