Some Pedestrians - Blackbird

5 oktober 2010

Some Pedestrians, een 5koppige hardcore band uit België presenteerde enige tijd geleden hun nieuwe CD aan het Belgische publiek. Sindskort is Blackbird geboren. De groep uit Ninove brengt een mix van thrashmetal tot hardcore. Op het eerste gehoor lijkt de CD een ramtamtam van geluiden, slecht door elkaar gemixt, aldus een electro liefhebber. Maar wanneer menig hardcore believende Europeaan er naar luistert ontdekt hij/zij echter een krachtige mix van riffs, harde of zachte intro’s,  kalmte in het midden van het lied en zoveel meer. Een goede combinatie dus.

De groep is weliswaar niet voor de mond gevallen, zo ontdek ik wanneer ik de Cd beluiser. Op diverse momenten bespeuren we er postcore elementen van Cult Of Luna in terwijl we op het andere moment er enkele pure thrashmetal elementen kunnen uithalen. De band weet tevens hoe hij het album een karaktertype kan aansmeren, dit is duidelijk hoorbaar wanneer we naar de lyrics gaan luisteren die de groep ons meegeeft. De mix van gewone zang en screams zorgen tevens voor het totaal plaatje van het gehele album. Eerder sprak ik al van de postcore en thrashmetal elementen in het album. Zoals wij allen, als muziekliefhebber, wel weten slagen veel bands er telkens weer in om op het ene toontje te blijven hangen tijdens een lied. Some Pedestrians bewijst met dit album  dat het mogelijk is om er ook andere tunes in te verwerken. Gedaan met eentonige postcore elementen voor 3 à 4 minuten lang. Hier komt de revolutie, hier komt Blackbird!

Some Pedestrians heeft voor mij een plaat met kwaliteit opgenomen. Blackbird mag gehoord worden door de mensheid en is zeker en vast de moeite om de euro’s te laten vloeien. De groep bracht voor mij een perfecte combinatie tussen de diverse subgenres van het hardcore type.