Rebuke - Artie Kaye

26 april 2012

Het Zweedse punkkwartet Rebuke is terug van geweest. In 2010 reviewden we al ‘Wouldworks’ die bij ons zeer positief onthaald werd. De toen uitdagende twin guitar licks en heftige ritmes waren we ook al verwachtende in deze vinyl plaat. Het is trouwens de allereerste vinyl plaat ooit die groep uitbracht.

Deze vinyl die 4 tracks telt zou de voegen uit onze vloer laten blazen en dat is meteen duidelijk bij de allereerste track ‘it really stinks in here’ die opent als een zweefvliegtuig die gegrepen wordt door een orkaan. Ik kan de tijd niet vinden om langzaam op adem te komen en mijn hart langzaam te laten kloppen. Ook op vocaal vlak lijkt de zanger geen tijd te vinden om adem te halen.

Track 2-3 zijn eigenlijk allemaal hetzelfde opgebouwd. Een langzame opener van 1 seconde en vervolgens wordt er gewoon keiard ingevlogen. De gitaren worden aangeslagen en er wordt op de drums gebonkt. De vocal komt scherp en verduidelijkt ons dat het pure punk is die we mogen aanhoren. Kom ik iets te dicht bij de volumeknop dan blaast de zanger er mij wel weer van weg.

Volgens de band zouden ze er een weekend over gedaan hebben om deze vinyl op te nemen. Een weekend in Varberg (LBS) heeft hun dus de wijze raad gebracht er maar 2 dagen over te doen. Als ik 1 tip mag geven: maak er volgende keer een week van, toon jullie ook eens van jullie rustige kant en bezorg me geen hoofdpijn door zo rap erin te vliegen. De groep heeft een goeie vinyl gebracht maar persoonlijk vindt ik dat ze er nog wat extra werk mochten insteken.

Conclusie: Voor de punkfanaten een aanrader van formaat. Voor de rockers een afknapper. Voor iedereen die punk weet te waarderen maar nog maar net het genre ontdekt: hou dafalgan klaar en voor mezelf: leer de volumeknop eens wat zachter te zetten voordat je op play drukt.

Een beuker !

Contact