Steek d'n Draak - Greatest Hits (Eigen Beheer)

Van Muylem    5 april 2024

Inmiddels hebben de songs op deze plaat ruimschoots de 60K streams op Spotify gepasseerd. Dit in combinatie met het vrijkomen van hun zanger uit de Peruaanse gevangenis voor het illegaal verkopen van Steek d'n Draak stickers aan minderjarigen, is voor ons de reden om het album Greatest Hits nog een keer onder de aandacht te brengen van een hoog geëerd publiek. Het is hun eerste album; met alleen maar kneiters zoals ze dat zo mooi veroorden in Holland!

Van dikke metal tot aan 80's knuffelrock en dat allemaal in een schunnig Nederlandstalig jasje. Steek d'n Draak maakt eigen muziek en haalt inspiratie uit bands als Van Halen, Metallica, Whitesnake, Pantera en natuurlijk Gerard Joling. Gooi je vrouw uit het raam, rij je auto in het kanaal en geef de hond een high-five. Dit is muziek met gitaren. Brandende gitaren die door de geluidsbarrière klappen.

Sinds de eerste video singles 'Lauw Bier', 'Drakendoder', 'Sinds Een Dag Of Twee' en 'Kusje Hier, Kusje Daar' loopt het storm met de 'ongewenste' schoonzonen van de Brabantse Rawk & Rowl scene. De mannen, waarmee je liever gezien wil worden dan met je eigen vriendin, komen nu met hun allereerste album 'Greatest Hits' met daarop, in chronologische volgorde, al hun video singles aangevuld met een paar extra's. De muziek is lekker rauw, de teksten gaan over alledaagse, herkenbare zaken, zijn soms smerig, soms lief, maar vooral tegen en veelal zelfs over het randje.

We kennen deze groep al van enkele van hun single’s en waren hoog in de wolken: grappig, snedig, sterk en echt wel ongelooflijk dat deze heren nog geen platenmaatschappij hebben gevonden! Daarnaast hopen we nog steeds dat deze heren op tournée mogen met de andere grootheden binnen de Nederlandstalige metal: Fleddy Melculy! So Let’s go met de review en voel de adrenaline! Zigge Zac, hey, zigge zac hey! Let’s go!

Openen doen ze met Lauw Bier over het alledaagse leven met een zaag aan de haard en lauw bier. Het doet me een beetje denken aan Onslow (Keeping up The Appearances). Daarnaast is het een lekkere rocker en dat alles op z’n Nederlands. De break brengt een gevoelig kantje naar boven en geeft aan dat de zanger ook echt kan zingen (naast lekker hard en hoog zingen/schreeuwen). De gitaren scheuren lekker tijdens de verplichte solo.

Drakenbroeders zou een Feuerschwanz nummer kunnen zijn, maar dan gezongen in het Nederlands: lekker stevig, met een op muzikaal vlak een metal/medieval laagje. Ik hoor zelfs een synthesizer die netjes violen naspeelt. Dit is de Anthem van deze band! Schreeuw lekker mee met het refrein!

Sinds een dag of twee leek me op basis van de titel een remake van het gelijknamige nummer van Doe Maar, maar daar blijft het bij, want het heeft er verder niets mee te maken. Als je naar de tekst luistert, gaat het over je verblijf op de festivalcamping met de nodige perikelen zoals dat je lang moet wachten en vooral dat de wc's zo goor zijn dat je er liever niet gaat schijten/kakken. Ofwel, Sinds Een Dag Of Twee (Moet Ik Kakken). Rock on!

Kusje Hier, Kusje Daar is één van mijn lievelingsnummers van deze band en kan je best omschrijven als een 80’s Knuffelrock moment! Zeemzoet met een laagje rock en toch wel een tekst die blijft hangen. Ik heb dit nummer al zoveel hier thuis laten opstaan en heb zelfs ook wel wat zitten meezingen, zoveel dat mijn dochter gevraagd heeft om dit nummer nooit meer te laten horen (omdat ik me dan nooit kan bedwingen en dus wel altijd sta mee te zingen en neen: ik ben geen geboren zanger). De hoge tonen doe ik wel niet na, maar daarvoor heb ik alleen maar respect: wie dit kan is een echte zanger! Een topper! En ja: de tekst gaat over overspel.

Je Moeder Is Een Boer is een akoestisch nummer zoals Neil Young dat zo goed weet te brengen, daarnaast is het refrein ook nog eens best plakkerig. De tekst is de grootste belediging die je naar iemands hoofd kan slingeren (tenminste als je niet goed luistert naar het nummer, want dan hoor je eerder het woord: hoer), maar het klinkt dan weer o zo zeemzoet. Typisch iets voor deze groep!

Drakenbroeders zou een Feuerschwanz nummer kunnen zijn, maar dan gezongen in het Nederlands: lekker stevig, met een op muzikaal vlak een metal/medieval laagje. Ik hoor zelfs een synth die netjes violen naaspeelt. Dit is de anthem van deze band! Schreeuw lekker mee met het refrein! Lekker stevig en ook één van mijn favorietjes!

Dimmen (Na Het Rimmen) klinkt lekker zoet met een gothic rock tintje en een zeemzoet refrein. Ik moet wel wat uitleg vragen ivm de tekst om het geheel te begrijpen.

Boendoek gaat over iemand met poetsdrang, terwijl de gitaren lekker rammen en de zang hoog en laag gaat alsof het een simpel spelletje is. De rustigere momenten geven aan dat de zang ook lekker zuiver kan klinken. Ik hoor ook nog een beetje een symphonic metal sound, wat het des te grappiger laat klinken.

Mooiste Meisje Van De Klas klinkt lekker, maar gaat over hoe schoonheid kan vergaan en dat doen ze op een nogal plastische wijze.

Koeien In De Bobslee klinkt zeemzoet en doet me aan een andere band denken, maar het juiste nummer ontgaat me even (al krijg ik later de tip dat het de Nederlandstalige remake is van Go Your Own Way van Fleetwood Mac). Het is een leuk nummer en past best wel in de sfeer van oktoberfest!

Noodgeval (alleen op cd) klinkt me bekend in de oren (een cover van Goldband dus): lekker zoet, hard en met een leuk tempo! Ik hoop dat ze dit nummer ook live spelen, want ik ben zeker dat het potten zal breken!

Piepklein Konijntje doet me denken aan dat andere nummer over konijntjes: Bright Eyes (Art Garfunkel) en eigenlijk is het volgens mij ook effectief hier van tel: het is een verhaal over een lief konijntje (onder piano begeleiding) van wie we te horen krijgen dat het bijna dood zal gaan. Gaandeweg trekt het tempo wat op en horen we zelfs een folky toontje. De bittere ernst gaat hand in hand met een sarcastische humor. Het is een mooi edoch ontroerend einde van een pracht album!

Een leuker cadeau dan deze best of kan je je niet inbeelden! Ik heb echt wel genoten en ben blij dat ik nu helemaal bij ben! De meeste tracks hebben hun weg gevonden naar mijn persoonlijk playlist en ik hoop deze heren ooit live aan het werk te zien in België, want ze verdienen het om het ook bij ons te maken! Een topper en must have, dus!

Ik mis juist nog één track: 't Ken Kapot uit hun laatste EP. Lees het hier:

SNOOZECONTROL - Steek D'n Draak - Er Staat Een Zwaard In De Gang (EP) Independent/Eigen Beheer

Steek d'n Draak Steek d'n Draak: