The Hellfreaks – Pitch Black Sunset (Napalm Records)

Koen Asaert    13 april 2023

“Pitch Black Sunset” is het vijfde album van de Hongaarse band The Hellfreaks. Deze geroutineerde band belooft op “Pitch Black Sunset” een fusie van metal, post-hardcore en punk. De enorme psychobilly-punk Youtube hit "Boogie Man” van deze vaandeldragers van een nieuwe generatie metal en punk is om een of andere reden aan mij voorbijgegaan, net als hun vorige albums. Dit is dus mijn eerste kennismaking met deze veelbelovende band.

Het album wordt op gang geschoten met het korte Sunrise, een interessante intro die zowel rustige piano- en synthgeluiden, evenals het geschreeuw van zangeres Zsuzsa Radnóti, ook wel gekend onder de artiestennaam Shakey Sue. “Are You Ready?” brult ze door de microfoon. En ja hoor, ik ben er klaar voor, al weet ik niet goed wat te verwachten. Op Old Tomorrows biedt de band een gemetalliseerde punkversie van psychobilly. Die zowel rauw als poppy klinkt. Zsuzsa Radnóti toont dat ze naast schreeuwen ook een aardig stukje kan zingen. Het begin van Hit Me Where It Hurts doet eerder aan moderne metal denken. Doch als je wat verder luistert raak je meer en meer onder de invloed van de eclectische stijl. Dit is dus geen voer voor stijlpuristen, maar zal eerder in de smaak vallen bij de openminded alternatieve muziekfan.

De springerige metal van chaos doet zijn naam eer aan, want het is allemaal nogal chaotisch, maar wel boeiend. The Hellfreaks mogen van mij gerust een langer, nog gevarieerdere versie van dit nummer maken. Het mooie maar donkere Weeping Willow vermengt dark en gothic metal met moderne metalcore.De punk en psychobilly werd achterwege gelaten en dat levert in dit geval mijn favoriete song van dit album op. Tot op een bepaald punt kun je de track zelfs poppy noemen. Als Shakey Sue echter begin te brullen en alles wat harder klinkt, zullen vooringenomen mainstream hokjesdenkers echter onmiddellijk afhaken.

Body Bag serveert poppunk met een pittig metaalsmaakje. Voor een song over een lijkzak komt dit toch wel heel vrolijk over. Rootless Soul Riot veroorzaakt tijdens optreden ongetwijfeld wilde pogotoestanden. PBSS (Pitch Black Sunset)  is weer een intrigerende kruisbestuiving van skatepunk en metal. Degelijk en enigszins voorspelbaar, maar het livepubliek zal dit zeker smaken. Het instrumentale Sunset maakt de cirkel rond.

Op “Pitch Black Sunset” bewijzen The Hellfreaks dat ze meer zijn dan die succesvolle psychobilly/punk band uit het verleden. Ze doorbreken de grenzen van het genre en voegen er nieuwe elementen aan toe. The Hellfreaks zijn duidelijk een ervaren band, die dankzij hun bevlogen mix van (pop)punk, psychobilly, post-hardcore en moderne metal, het publiek van verschillende soorten scenes en festivals kunnen begeersteren. Ik raad dan ook heel wat festival- en concertorganisatoren aan, deze schijf te beluisteren en vervolgens de band te boeken.