Fredlös – Fredlös (Threeman Recordings/ Suburban)

Koen Asaert    5 maart 2023

Tekstueel is “Fredlös” een reis door de late Middeleeuwen, waarbij de historische gebeurtenissen worden verteld vanuit het perspectief van het gewone volk. Muzikaal gezien is het een krachttoer die elke beschrijving tart, waarbij metal, rock, folk en traditionele muziekthema's worden verweven tot een rijk en gevarieerd tapijt.

Fredlös ontstond in de lente van 2021, herrezen uit de as van eerdere muzikale avonturen, gevestigd in het land rond Nortallje, ten noordoosten van Stockholm. Verenigd door een diep gevoel voor hun historische wortels en een liefde voor donkere klanken, creëren ze een echt episch landschap, waarbij zware gitaren worden gemengd met meer traditionele instrumenten en een behoefte om de geschiedenis getrouw aan de feiten te relateren. Het resultaat is een broeiend maar moeiteloos melodieus geluid waarin de luisteraar kan overleven en gedijen in het donker.

Våt Varm Jord betekent, volgens mij, warme natte grond en kent naast de zang van Liv Hope ook vocale bijdragen van Erik Grawsiö (MÅNEGARM).Deze sterke opener valt het best te omschrijven als melodieuze, melancholische folkmetal die de richting van Solstafir en Månegarm opgaat. Otto kruist doom met folkmetal en kent indrukwekkende epische passages. Ik moet toegeven dat Fredlös mij al na 2 nummers overstag doet gaan. Ik voel nu al, dat dit een geweldige schijf wordt.

Farsot pakt uit met heavy rock. De folkelementen zijn hier in de minderheid en moeten plaats maken voor een modernen geluid. Toch is dit een zeer goed nummer. Missväxt begint met het gekras van kraaien en het geluid van een regenstorm. Dit vormt een mooie aanloop naar een pakkende, authentieke, Zweedse metalsong. Er blijft ook een dikke laag melancholie aan de song plakken, zonder dat het depressief wordt. Titelsong Fredlös blijkt alweer een samenwerking met Erik Grawslö en komt veel brutaler uit de hoek, al bevat het ook een hoge dosis pathos.

Op de heavy metal song Uppror kunnen gitaristen Tomas Karlson, Alex Hellid (Entombed) en Fredrik Danielsson zich volop uitleven. Undergång is gevoelige Zweedse rock die binnen het format van menig radiostation valt. Gelukkig houdt Fredlös zich zelf niet aan een format. Wat een zeer ecclectisch geluid met zowel een modern als een traditionele folkkant oplevert. Deus is een intermezzo waarin Fredrik Danielsson (veronderstel ik) een tekst mag declameren. En ja, hij doet dat goed. Dit is een stuk dat zeker in de smaak kan vallen bij fans van Heilung, Wardruna en Nytt Land. Requiem zorgt voor de grote finale met veel muzikaal vuurwerk, een combinatie van doom en folkmetal en een het sterke vocale duo Liv Hope/Frederik Danielsson. En nu ik toch aan het namedroppen ben wil ik zeker ook nog Robert Lindgren (bas), Victor Dahlin (keyboards) en Iman Zolgharnian (drums) vermelden.

Wat een geniale schijf is dit! Ik versta geen jota van wat er gezongen wordt en toch pakt de muziek van Fredlös mij enorm. Eigenlijk vind ik het ook leuk, dat dit niet de zoveelste band is die in het Engels zingt, maar kiest voor de eigen taal. Wat toch een voordeel is, als je over de geschiedenis van je voorvaderen zingt en je me Liv Hope een sterke zangeres hebt, die emoties zeer goed kan overbrengen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze eclectische stijl van folk, doom, rock en heavy metal velen zal bekoren.

Facebook