FVNERALS - Let the Earth Be Silent (Prophecy Productions/ Suburban)

Koen Asaert    5 maart 2023

FVNERALS hebben met hun derde full-length "Let the Earth Be Silent" een album gemaakt dat de leegte van de ruimte en de diepte van de afgrond omzet in geluid. Het duo geeft sonische vorm aan de stilte van het uitsterven die de mensheid brengt aan al het leven op aarde en aan zichzelf. Depressie, isolatie en de wanhoop die dit bestaan met zich meebrengt sijpelen uit elke noot.

FVNERALS ontstond toen zangeres en bassiste Tiffany Ström in 2013 gitarist en songwriter Syd Scarlet ontmoette in de Zuid-Engelse badplaats Brighton. Hun bundeling van creatieve krachten resulteerde in de vorming van een duistere doom-act die put uit ambient en drone , aangevuld met en een vleugje post-rock.

Het eerste teken van leven van FVNERALS was de in eigen beheer uitgebrachte EP "The Hours" (2013), die snel werd gevolgd door de debuut full-length "The Light" in de zomer van 2014 en een eerste UK tour. In 2015 keerde FVNERALS terug met de tweede EP "The Path" en verhuisden ze naar Glasgow, Schotland waar ze begonnen te werken aan hun tweede album, terwijl ze ook door de UK toerden en optraden op het prestigieuze Doom over Leipzig festival in Duitsland.

Toen hun volgende album "Wounds" in 2016 op de markt kwam, leidde dit tot meedogenloze live-activiteiten in heel Europa en het VK, waarbij ze ook optraden met Emma Ruth Rundle & Jaye Jayle. In 2018 vestigde FVNERALS zich in België en vanuit deze nieuwe basis voegde het duo meer shows toe in Europa, waaronder gerenommeerde festivals als Dunk Festival (BE), Northern Discomfort Festival (DK), Sensoria Festival (UK) en Platzhirsch Festival (DE). Voordat de wereldwijde pandemie de meeste live concerten voor ongeveer twee jaar stillegde, verzorgde FVNERALS opnieuw het voorprogramma van Emma Ruth Rundle, maar deze keer in Duitsland, waar het duo enkele maanden later ook naartoe verhuisde.

De ambient doom van Ashen Era kruipt tegend langzaam je oorkanaal in. De etherische zang van Tiffany Ström heeft iets onwezenlijk en kun je zelfs buitenaards noemen. Descent is dromerig en ritualistsch en getuigt van een diepe duistere schoonheid. For Horror Eats The Light blijkt een iets zwaardere track. Het bevat kenmerken van post-metal, maar produceert toch vooral atmosferische doom-klanken. De zang is minder zweverig, maar blijft een zee van klinkers.

Annihilation lijkt een pure ambient track te worden, maar verrast dan met gitaar en drums, waardoor het meer zwaarte krijgt en dreigender over komt. Op Rite staat percussie centraal en het is met zijn net geen twee minuten de kortste track van dit album. Yearning is geschreven als een reflectie op hopeloosheid en onzekerheid. Verlangend naar berusting grijpen we vaak naar afsluiting in een wereld die haar mislukkingen eindeloos lijkt te herhalen, verblind door de absurditeit van religieuze overtuigingen en de ontkenning door de mensheid van haar eigen last. De drone en ambient van Barren tenslotte zorgt voor bijzondere, filmische momenten

FVNERALS brengt op “Let The Earth Be Silent” mooie, slepende, donkere ambient doom. Dit is zeker geen muziek die voor iedereen is weggelegd. Zeker als je er een volledig album van te hiren krijgt. Maar het zou als onderdeel van een soundtrack van een film of serie een groter publiek kunnen bereiken. Voorts lijkt me dit wel passende begeleidingsmuziek voor rituelen, meditatie, contemplatie en – waarom ook niet, als dat je ding is – levitatie. Voorlopig doe ik geen uitspraken of het ook helpt voor de groei van vegetatie, maar het zou wel rare dingen kunnen teweeg brengen in geval van intoxicatie.

“Let The Earth Be Silent” van FVNERALS kun je bestellen in de webshop van Prophecy Productions of bij de betere platenzaak.

Website / Facebook / Instagram