LiV SiN – KaliYuga (Mighty Music/ Suburban)

Koen Asaert    4 maart 2023

Na een periode van twee jaar rust en een vernieuwde line-up, is LiV SiN nu weer helemaal opgeladen en klaar om de podia weer te betreden. En niet te vergeten de rekken van de platenzaken te vullen, met hun nieuwe album, "KaliYuga".

"KaliYuga" verwijst naar de vierde van de vier "Yugas" in het hindoeïsme, het tijdperk dat precies gewijd is aan het huidige tijdperk, vol conflicten en... zonde. Het thema van Kali Yuga werd ook weerspiegeld in het schrijfproces van het album.

The Process schiet het album op gang en zet de nieuwe lijn van LiV SiN uit. Muzikaal gezien is "KaliYuga" LiV SiN op steroïden! De band rond Liv Jagrell heeftg overal invloeden vandaan gehaald, van nieuwere metal acts zoals Architects, Parkway Drive tot vocale inspiratie van King Diamond. Dit is duidelijk muziek met ballen, hoe vreemd dat ook klinkt voor een band met een frontvrouw. Het aanstekelijke Antihero knalt een sonische drietrapsraket de ruimte in. Dit nummer zit zo heerlijk in elkaar! Dit nummer moet ook live met al zijn ‘booms’ een hoogtepunt zijn.

De meesterlijk compositie King Of Fools kenmerkt zich door gevarieerde zang en een ‘in your face’-attitude. Op Forget My Name stuwt hoor ik afwisselend een soort van Rammsteinritme, gillende heavy metalgitaren en zoete symfonische metaltonen. Karma start thrashy. Liv Jagrell haalt hier en daar vocaal zeer hoog uit op een King Diamond-waardige wijze. Weeral een ijzersterke vocale prestatie!

Bij I Am The Storm, dacht ik even met de gevoelige ballade van het album te maken te hebben. Maar die gedachte vervloog heel snel. Het was even de kalmte voor de vernietigende storm. En ik denk niet dat er verder nog tearjerkers op het album staan. Op Virus toont Liv Jagrell dat ze naast roepen, brullen, tieren en grunten ook zoet en helder kan zingen. Tijdens D.E.R krijgt Liv vocale bijstand van Madeleine "Eleine" Liljestam, Wenderson D Paula en Zak Tell van Clawfinger. Dit is een modern metal meesterwerkje met enorm veel pathos. The Swarm serveert Megadeth-achtige riffs. Maar i.p.v. Dave Mustaine, krijg ik het helse strotgeluid van Liv Jagrell door mijn oren geboord. Horizon In Black brengt een energetisch einde aan dit foutloos parcours van LiV SiN.

“KaliYuga” is een bom van een album. LiV SiN brengt ditmaal een explosief, auditief, modern, metal meesterwerk, gekenmerkt door ijzersterke composities en het gevarieerde stemgebruik van frontvrouw Liv Jagrell. Machtig en krachtig zouden ook goede adjectieven zijn, voor wat LiV SiN hier klaarspeelt. Deze band verdient alleszins een stek op een festival als Alcatraz Open Air, om van daaruit een wereldwijde veroveringstocht te starten.

Website / Facebook / Instagram