Concertverslag: Dyscordia ✘ Patroness ✘ Aeveris - De Kreun Kortrijk - 22/2/2023

Tom V    25 februari 2023

Midden in de week maar zondags niet. Het liedje van Kortjakje zit bij menig mensen ingepeperd als kinderlied. Afgelopen woensdag, midden in de week, besloot Dyscordia om de nieuwe drummer voor een eerste live sessie los te laten op het publiek. Chevy kwam, zag en speelde zoals nooit tevoren of om het in de woorden van de band te zeggen: “Chevy haalt de gemiddelde leeftijd van alle leden samen mooi naar beneden”.

Samen met het Antwerpse Doom/Sludge/Black collectief Patroness en de Brugse moderne melodische thrash band Aeveris werd de avond zwaar op gang gezet. Helaas konden we Patroness niet meepikken maar eerdere ervaringen leren ons dat de band best gezien mag worden. De Brugse band speelde dan weer samen met Dyscordia een West-Vlaamse thuismatch in het Wilde Westen.

Pre-show: Aeveris

Eerder vorige jaar bracht Aeveris al een stevig album op de markt dewelke door veel collega recensenten als positief ervaren werd. Ook onze eigen reviewers waren stevig onder de indruk van de release maar ook live mogen ze er best wezen. De semi-agressieve touch van de zanger brengt een melodieuze indruk over naar het publiek.  Net dat gene wat ze willen bereiken bij het publiek. We zien dan ook menig liefhebbers de horens in de lucht steken en ritmische bewegingen maken. Dat mag trouwens geen verrassing zijn als je weet dat de leden afkomstig zijn van bands als Fields Of Troy, Thorium, Lethal Injury, Always Fallen en Horizons.

Laat daarbij de drummer en gitaristen nog eens lekker actief op de pedalen drukken en de band heeft een gouden combinatie te pakken. Geen wonder dat ze op zondag hun show nog eens mogen overdoen op Alcatraz Hard Rock & Metal Fest 2023.

Headliner van de avond: Dyscordia

Het was wachten tot half tien voordat de headliner kon aantreden maar dat vonden we niet erg. Goede bands komen altijd laat op de avond. Het was dan ook een blij weerzien om deze heren samen met de nieuwe drummer in harmonie te zien samenspelen. De elektronische drum werd hierdoor weer vervangen door een puur instrumentale versie wat uiteraard zorgt voor een aangepaste sound.

De cleane vocalen van frontman Piet Overstijns in combinatie het vocale samenspel van de drie gitaristen en bassist waren gewoon een streling voor het oor. De setlist was mooi verdeeld tussen uiteraard nieuwe nummers en de klassiekers uit hun vorige albums met hier en daar een woordje uitleg aangepast aan de hedendaagse problematieken. Het was ook duidelijk dat er een stevige fanbase aanwezig was want menig nummers werden heftig meegezongen. Jong en oud weerstonden niet aan de muzikale klanken die avond.

Kortom: Dyscordia verzorgde een midweekavond om U tegen te zeggen. Eentje om te herhalen.

Foto credits: Steven Tjoen