Psyclon Nine – Less To Heaven (Metropolis Records/ Suburban)

Koen Asaert    29 januari 2023

Psyclon Nine is het dark industrial geesteskind van zanger, songwriter en multi-instrumentalist Nero Bellum. Opgericht in de vroege jaren 2000 heeft Psyclon Nine vele geluiden verkend binnen de industrial en metal genres. Ze worden vaak genoemd als de vader van 'blackened industrial'.

“Less To Heaven” is het zevende studioalbum van Psyclon Nine, waarop de groep een ongedefinieerd muzikaal gebied in kaart brengt, dat elementen van metalcore met doom electronics, trip-techno met black metal en experimentele filmische soundscapes met alternatieve rock overbrugt.

De lange intro Blood In is ideale filmmuziek voor de spannendste scenes in een horrorfilm. See You All In hell blijft in filmische horrorsferen met verontrustende, gitzwarte triphop.

Money And Sex And Death begint met een mix van grime en triphop, maar schakelt plots even een versnelling hoger met Amerikaanse industrial type Dawn Of Ashes. Het angstaanjagende Stephen King-waardige The Poison Will Deaden The Pain draait rondjes op de spookcarousel. Op Off With Their Heads biedt het minieme gitaarwerk een zeldzamen verlossing van de schrikwekkende ‘stemmen in je hoofd’-routine van matermind Nero Bellum.

Waar het bij de vorige songs vooral om ging, om een zodanig duisterende sfeer te creëren, dat je ervan in je broek doet, speelt in X’s On Her Eyes ook het element woede een belangrijke rol. En misschien is deze emotie wel te verkiezen boven het gevoel dat je elk moment van de spanning een hartaanval kan krijgen. Catastrophic, evenwel, bouwt de spanning weer op. Dit is alweer een nummer ter begeleiding van de scenes in een horrorfilm, die je aderen doen kloppen en je adrenaline uit schrik omhoog jaagt. Met Après MoI Le Déluge brengt Psyclon Nine een mistige dark ambient track. Blood Out voor ziet het thema van ‘Blood In’ van woorden en maakt zo de cirkel van vuur, bloed en zout rond.

“Less To Heaven” van Psyclon Nine is geen stevig, dansbaar, industrial album, maar zou wel de soundtrack voor één van de spannendste horrorfilms, die er bestaan, kunnen zijn. Zo’n film die uit de bioscopen wordt geweerd, omdat ze geen hartaanvallen, psychoses en zenuwzinkingen in hun zaal willen. Zo’n film waarvan tieners elkaar uitdagen om ze te bekijken. Kortom, het beluisteren van deze schijf houdt het risico in, dat je in je broek schijt van de schrik.

Facebook / Bandcamp / Instagram