Vanir – Sagas (Mighty Music / Suburban)

Koen Asaert    8 december 2022

Van de zalen van Valhalla tot de Germaanse slagvelden met hun bloedige veldslagen en felle krijgers, de muziek van Vanir is samengesteld, zonder compromis, met een fascinatie voor hun gemeenschappelijke oorsprong, en het bloed dat door de geschiedenis heen vergoten is.

Enkele jaren geleden kwam in Roskilde Denemarken een groep metalheads samen om wat viking folk metal te spelen, dat evolueerde tot Vanir.

Sindsdien is er veel gebeurd in de band en in hun visuele en muzikale soundscape. Vanir speelteath metal met een vleugje Viking Metal. De thema's van de teksten van de band zijn te vinden in de Noorse mythologie en historische interpretaties van de daden van de Vikingen en historische gebeurtenissen die de basis hebben gelegd voor de wereld die we vandaag kennen.

Day Of Reckoning is alvast een sterke opener en voegt na laag toe. De viking/melodic death metal doet sterk denken aan bands zoals Amon Amarth, Ensiferum, Kalma en Unleashed. Opmerkelijk bij deze eerste song is, dat ik ook heel wat elementen ontdek, die typisch zijn voor symphonic metal. Black Clad blijkt een schoolvoorbeeld van Vanirs ‘true danish viking metal’. Wat eigenlijk neer komt op melodic death metal met fokmetal tempo’s, gezwollen power metal theatraliteit en stoutmoedige black metal attitude. See The Dragons Ride blijkt degelijke, maar nogal voorspelbare melodieus doodsmetaal.

Dødsfærd moet het vooral hebben van de aanstekende melodieën. Hoewel Martin Rubini een excellente grunter is, ben ik van mening dat het hier en daar invoegen van clean singing het nimmer naar een hoger niveau zou tillen. Eindriði begint zeer interessant, maar verzandt dan helaas tot een Amon Amarth-kloon. Net als ik wil besluiten dar het voortdurende gebeuk tot auditieve uitputting leidt, word ik positief verrast door de inbreng van toetsenist Stefan Dujardin. Bij Sessrúmnir klinken de gitaren als doedelzak, viool en draailier, wat associaties oproept met bands als Eluveitie, en Ithilien.

Vervang de grunts in The Bounty Of Flesh And Bone door schone krachtige zang en je krijgt een uitstekend power metal nummerÆresstrid nodigt uit tot wilde volksdansen. In bepaalde strofen krijgen de grunts een echo van cleane zang, wat het allemaal veel aangenamer om aan te horen maakt. Battle Of Middle-Earth heeft naast een boeiende gitaarintro en ontspannende intermezzo’s vooral Amon Amarth-achtigen stukken.

Andvari’s Curse kent nog zo’n heerlijke heavy metal gitaarintermezzo’s, maar wordt toch vooral gedomineerd door een duidelijk death metal gevoel. Gods Of War overdondert met bombast en doorgedrevenheid. Visdomsmjøden, tenslotte,sluit dit sterrke album af met folkgerichte death metal.

Conclusie
Vanir brengt met ”Sagas” een sterk en gedreven albumzonder echte uitschieters uit De viking/melodic death metal van deze Denen legt de nadruk op heroïsche historie en staat bol van machismo en strijdlust. Ze heeft echter veel minder aandacht voor de mystiek en cultus van de Noorse/Scandinavische mythologie. Ik had graag meer traditionele Nordc folk elementen gehoord als tegengewicht voor het brutale death metal gebeuk. Ook de keyboards mochten veel meer op de voorgrond treden. Hoe dan ook is “Saga” een aanrader” voor de fans van Amon Amarth en Ensiferum.

Website / Facebook /Bandcamp / Instagram