Axelle Red – The Christmas Album (Music and Roses/Universal Music)

Van Muylem    16 november 2022

Op 11 november bracht zangeres Axelle RedThe Christmas Album uit. Een kerstplaat dus, maar vooral een Axelle-plaat. Met de klasse en soul die ze zich heeft eigen gemaakt blaast Red klassiekers als Let It Snow en Little Drummer Boy nieuw leven in, maar brengt ze vooral nummers die je níet elk jaareinde hoort. Het is haar manier om na twee moeilijke jaren, voor haarzelf en voor de wereld, weer aan te sluiten bij waar ze al drie decennia haar ziel en zaligheid in vindt: muziek maken.

Axelle Red is na 30 jaar in het vak en ruim 5 miljoen verkochte platen het soort artiest waarvoor het woord monument is uitgevonden. Ze kiest al sinds haar eerste grote hits Kennedy Boulevard (1989) en Sensualité (1993) voor soulvolle pop in het Frans, gevoed door haar persoonlijke leven en de toestand van de wereld om haar heen. Naast haar inzet voor Handicap International was Red sinds 1997 20 jaar lang goodwill-ambassadrice bij Unicef.

My Favourite Things begint met een bluesy gitaar waarna we een duidelijke retro toets op ons bord krijgen. Iedereen zal dit liedje wel kennen van de musical met de familie Von Trapp (The Sound of Music). Verwacht hier dus geen moderne versie: geen elektronica maar wel haast dezelfde instrumenten (en zelfs een trompet solo) als destijds toen d musical uitkwam.

Let It Snow mengelt de Engelse taal met een snuifje Frans. Op muzikaal vlak klinkt het opgewekt en speels met wederom die retro toets, een beetje jazz, een beetje klassiek en een berg blazers.

Sleigh Ride is een voor mij minder gelend nummer en omdat we ondertussen al drie nummers ver zijn is het me al duidelijk dat we nog vaak de klassieke toets gaan mengen met blazers en ook telkens zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke klanken gaan aanleunen als mogelijk is anno 2022.

Brand New Christmas kennen jullie alvast als de eerste single: een beetje disco, veel blazers en een beetje bombast. Dit nummer gaat zeker scoren eens onze Deerne dit nummer op het podium mag brengen (dit nummer leunt tot hiertoe ook het meeste aan bij haar gebruikelijk muzikaal pallet). De zeemzoete en soulvolle vrouwelijke backings zijn echt een toppertje!

Someday At Christmas is gedragen door warme piano klanken en Axelle Red die het beste van zichzelf geeft. Ik hoor een beetje melancholie en vooral een zangeres die zich goed kan vinden in de tekst van dit nummer. Ze doet het hier echt wel fantastisch goed! Gaandeweg horen we ook een beetje backings die het nummer een zeemzoete laag geven.

What Christmas Means To Me meer soul en gospel (en dito backings) overvalt ons met dit romantische nummer. Lekker even alle remmen los.

What The World Needs Now geeft ons opnieuw soul en gospel waarbij de backings echt wel een verschil maken. De boodschap van dit nummer weet Axelle Red met veel passie en bezieling te brengen, chapeau. Ik ben er zeker van dat ze hiermee zal scoren bij het publiek.

Little Drummer Boy / Peace On Earth is een nummer die ik vooral ken via Bing Crosby en David Bowie. Het voelt dan ook een beetje raar aan om hier geen tweede stem te ontwaren naast die van Axelle Red. Het is een beetje wennen dus. Nu we horen wel iemand die als soort van backing zangeres mag inspringen. Navraag leert me dat volgende personen instaan voor de extra vocals op dit nummer: Billie Vanes, Gloria Vanes en Janelle Vanes! Opvallend is toch dat we ook hier een streepje Frans horen, waarbij ze dus duidelijk haar eigen stempel drukt op dit nummer.

Le Noël De La Rue Laat Axelle Red in haar volle glorie horen in de taal die haar het beste afgaat: het Frans. Ze klinkt een beetje als de vrouwelijke Jacques Brel (onder begeleiding van warme piano klanken). Het oorspronkelijke nummer is van Edith Piaf, dus zo ver zat ik er niet naast en toch klinkt ze eerder als Brel. Een ontroerend en bijzonder mooi nummer!

Rudolphe The Red Nosed Reindeer brengt weer die typische Amerikaanse sfeer in huis, lekker retro en een beetje musical-achtig met blazers die voor de goede sfeer zorgen.

Santa Claus Is Coming To Town klinkt lekker opzwepend met daarbovenop excellente backings die zorgen voor een streepje zeemzoetigheid. Je ziet hierbij haast de sneeuwvlokjes neerdwarrelen terwijl de openhaard aan het knisperen slaat. Waar staat die kerstboom alweer?

Santa Baby klinkt lekker zwoel, waarbij de uiteraard aan miss Monroe moeten denken. Daarnaast doet de muziek je ook wel flink denken aan het origineel uit 1953. Een knappe versie die zeker op de radio mogen afspelen!

Have Yourself A Merry Christmas weerklinkt als een duet tussen twee vrouwen, maar ik kan niet meteen ontdekken wie die tweede stem is (die gerust de credits verdient). De warme piano klanken zorgen voor de juiste setting. Navraag leert me dat volgende personen instaan voor de extra vocals op dit nummer: Billie Vanes, Gloria Vanes en Janelle Vanes!

Stille Nacht is het laatste nummer en zorgt ervoor dat iedereen lekker zacht hierna in slaap valt. Allicht zullen veel kinderen dit nummer op school of thuis mogen aanhoren. De zeemzoete backings en de instrumenten die de ware retro klanken uitademen zorgen ervoor dat je je echt veertig jaar jonger gaat voelen! De Engelstalige toets naar het einde toe is een goede vondst!

Dit album wist me te verbazen in positieve zin! Ik ben er zeker van dat de aangekondigde optredens dit album nog meer in de verf zullen zetten.

LIVE

Axelle Red – ‘A Very Special Christmas’ Tour :