London After Midnight – Oddities Too (Darkride Records)

Koen Asaert    3 november 2022

De donkerromantische gotische cultband London After Midnight brengt met “Oddities Too” een uitgelezen selectie van onuitgegeven songs, covers en herwerkte versies van hun “Oddities” nummers.

Het album begint met October, een song die enkel op een obscure demo werd uitgegeven en nu dus herwerkt werd. De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat dit niet de beste London After Midnight song is. Verre van. Maar het geeft hoop aan de fans dat er nieuw materiaal wordt uitgebracht. Want dat gebeurt bij London After Midnight veel te weinig. Het nooit uitgegeven I’m No Angel klinkt al veel beter, maar laat een verstokte fan als ik toch op zijn honger zitten. Ik mis die directe gebetenheid, die ik had bij het eerste maal beluisteren van “Psycho Magnet” en “Selected Scenes From The End Of The World”. En ik begrijp ook wel waarom deze song niet op één van deze klassiekers werd opgenomen. Met Hot Stuff geeft London After Midnight zijn eigen draai aan de discoklassieker van Donna Summer. Een gedurfde keuze, maar ze komen er mee weg.

Let Me Break You (O2 Mix) blijkt een geremasterde versie van de song die ook al op het oorspronkelijke “Oddities” album stond. David Bowie is ongetwijfeld een grote inspiratie voor frontman Sean Brennan, maar van Bowies Scary Monsters blijf je beter af. De band levert een moedige, maar ver van geslaagde poging om dit mythische nummer te coveren. This Paradise Lost is een nieuwe versie van de tamelijke bekende London After Midnight song ‘This Paradise’. Het bewijst alleszins dat een sterke song overeind blijft, zelfs al word er teveel in de studio aan geknutseld, zoals hier het geval blijkt. Op Go Die brengt Sean Brennan een herwerking van ‘Where Good Girls To Die’. Trager en met meer elektronica.

Better Off Dead (Be My Guest) is de enige echt nieuwe song op dit album en klinkt verre van slecht. Het is echter iets te traag om dansbaar te zijn. En zal daarom waarschijnlijk niet op de playlist van een gothic party halen. Your Best Nightmare (02 Mix) isgebaseerd op de akoestische live versie die op “Oddities” te horen is. Deze versie is zeker interessant voor de fans. The Christmas Song (O2 Mix) blijft overeind als één van de mooiste London After Midnight songs. Claire’s Horrors vertrekt van de akoestische live versie van op “Oddities”. Het donkere en passionele blijft behouden, tot tevredenheid van deze fan. Shatter (O2 Mix) onderging hetzelfde procedé en blijft een ijzersterke song.

Sacrifice (Haunted Mix) blijkt een trage spooky halloween versie van ‘Sacrifice’. Atmosphere (Instrumental Mix) blijft het halloween sfeertje trouw en zou niet misstaan op de soundtrack van een horrorfilm. Spider And The Fly (Tangled Web 02 Mix) brengt een akoestische herwerking van deze London After Midnight klassieker. Sacrifice (String Quartet Mix featuring Isaura String Quartet) is een uiterst mooie akoestische versie van deze pakkende song. Sally’s Song (O2 Mix) is een lekkernij voor de liefhebber van Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas. Ice (O2 Mix) is een instrumentaal stuk dat evengoed uit een Tim Burton film kan komen. Sacrifice (String Quartet Demo) zorgt voor een einde in absolute schoonheid.

ConclusIe:
Hoewel niet alle songs even geslaagd zijn, blijft er voldoende lekkers over op dit uitgebreide album. “Oddities Too” is een aanrader voor de verstokte London After Midnight fan. Ben je echter nog niet vertrouwd met London After Midnight, dan lijken mij de albums “Selected Scenes From The End Of The World” en “Psycho Magnet”een betere keuze om met deze cultband kennis te maken.

Website / Facebook / BandcampInstagram