Thundermother – Black And Gold (AFM/ Suburban)

Koen Asaert    20 september 2022

“Black And Gold” neemt de luisteraar en de toegewijde rocker mee op een wilde, hoogspannende en krachtige rit naar de smerige maar pakkende rock 'n' roll sound waar het Zweedse Thundermother bekend om staat en geliefd om is: Het maken van aanstekelijke party rock songs met een onweerstaanbare feelgood appeal!

The Light in The Sky schiet het album op gang met scheurende hardrock, die een hoog ‘woohoo’-gehalte bevat. De vocale presentaties van Guernica Mancini vallen onmiddellijk in positieve zin op. Het uiterst aanstekelijke Black And Gold blijkt over een even hoog ‘woohoo’-gehalte te bezitten. Het feestje is nu pas echt goed begonnen.

Raise Your Hands begint relatief poppy maar ontwikkelt zich tot een memorabele heavy rock ‘n’ roll song. Hot Mess is zo’n prachtige powerballad waarbij de ene een traantje wegpinkt en de ander het lief vastpakt voor een innige slow. Wasted maakt een einde aan de kleffe toestanden. De stevig song zorgt voor de meezingers en nekgymnastiek. Watch Out schakelt nog een versnelling hoger en roept herinneringen op aan hair metal bands uit de jaren 80.

De intro van I Don’t Know You doet me aan The Who denken. De rest van het nummer lijkt dan weer op met steroïden geïnjecteerde country. All Looks No Hooks brengt een smerig rock ‘nr roll sound, echter zonder tekstueel sleazy te zijn. Loud And Free apprecieer ik vooral omwille van de mooie gitaarlijnen en de krachtige stem van Guernica Mancini en minder omwille van de clichématige teksten. Maar anderzijds moet ik wel toegeven dat dit catchy as hell is. Verstand op nul en meezingen dus.

Try With Love klinkt volgens mijn collega als Crucified Barbara. Thundermother is echter naar eigen zeggen eerder beïnvloed door AC/DC en Aerosmith. Alleszins is het zo’n nummer dat om een of andere reden bekend voorkomt, ook al is het een nieuw nummer. Stratosphere brengt luide feestelijke rock ‘n’ roll. Borrowed Time blijkt een ideale song om het album of een live optreden af te sluiten, afscheid te nemen van het publiek en de lichten uit te doen.

Conlusie:
Thundermother neemt je op het uitstekende “Black And Gold” mee op een partytrip terug in de tijd doorheen de hardrock en hair metal van de jaren 80. Verwacht je dus aan veel ‘woohoo’s’ en smerige, vette, heavy rock ‘n’ roll, zonder dat het al te sleazy klinkt.

Website / Facebook / Instagram