Wave-Gotik-Treffen, Leipzig (D), 04/06/2022: Vroudenspil, Trobar De Morte, Corvus Corax, VNV Nation

Koen Asaert    8 juni 2022

De zaterdag van Wave-Gotik-Treffen  koos ik voor verschillende soorten folk: folkrock, pagan folk en middeleeuwse folk en sloot ik af met een topband in het elektronische genre.

Het vrijdagnamiddag nog zo rustige Heidnisches Dorf, is de volgende dag volgepakt met mensen. Er is ontstaat dan ook een behoorlijk lange wachtrij aan de ingang van het terrein. Vroudenspil brengen er de sfeer in met speelse folkrock. Het publiek is enthousiast, maar ik vind het naar Wave-Gotik-Treffen normen nogal vrolijk.

Het Spaanse Trobar De Morte is echter de hoofdreden waarom ik de drukte en warmte trotseer. Trobar De Morte speelt pagan folk. Ze lijken vooral door wicca geînspireerd. Voor hun optreden steken ze dan ook twee grote kaarsen en wierook aan. Ze komen op met maskers, die volgens mij de mannelijke god moet voorstellen. Weliicht kunnen we net als bij Heilung eerder spreken van een ritueel dan een doordeweeks muziekoptreden. Al is een optreden van Heilung veel intenser en met veel meer mensen op het podium. Trobar De Morte neemt echter veel Spaanse traditionele elementen op in hun muziek. Naast de zangeres die over een heel sterke stem beschikt, werd de show gestolen door een andere dame, die het ritueel kracht bij zette en het visueel aspect versterkte, met buik)dans, en heidense rituelen. We kunnen letterlijk en figuurlijk spreken van een magisch optreden

Corvus Corax is een traditieband op het  Wave-Gotik-Treffen. Hun middeleeuwse folk gaat er altijd vlotjes in. Ze gebruiken doedelzakken gemaakt volgens middeleeuwse traditie, fluiten, cymbalen. grote troms en zelfs instrumenten die ik nog bij geen andere band gezien heb. Ze spelen vooral hun klassiekers uit de middeleeuwen en kunnen op veel bijval van het publiek rekenen. Dit is dan ook een unieke band, die een sterke invloed heeft gehad op de Mittelalterrock-scene, ook al is CorvusCorax duidelijk meer Mittelalter (middeleeuws) dan rock.

Na Corvus Corax en versterking van de innerlijke mens met spijs en drank, ging het richting Agra Halle voor een heel ander soort optreden. De elektrronische futurepop van VNV Nation werkt enthousiasmerend en de zang van Ronan Harris kan je alleen maar omschrijven als sterk en pakkend. Het optreden had te lijden onder de slechte akoestiek van de Agra Halle, maar het publiek reageerde enthousiast. Missie geslaagd dus voor VNV Nation. Bovendien krijgen ze nog een herkansing op het Sinner’s Day Summer festival te Oostende (B), waar het geluid hopelijk zuiverder is.