Lichtblick – Abkehr (Immortal Frost Productions)

Koen Asaert    19 februari 2022

Lichtblick is een depressive post black metal band uit Wenen, die van duo uitgegroeid is tot een kwartet en die na een EP en album in eigen beheer, hun tweede album “Abkehr” via Immortal Frost Productions op de mensheid loslaat.

Geäst doet me in het begin eerder denken aan folkrock. Dat gevoel blijft echter niet lang, want weldra komt de elektrische gitaar op de proppen. Toch is dit geen doorsnee black metal nummer, maar eerder een avant-gardistisch geluidskunstexperiment, waarbij opnames van geestgeluiden op muziek worden gezet. Persoonlijk vind ik het resultaat erg geslaagd en naar black metal-normen heel zacht en melodieus, maar ook griezelig. In Under The Ice lijkt de zang van een zekere A. uit een diepe spelonk naar boven te kruipen. Het wezen uit de diepte, of het nu een mens is of een geest of nog iets anders heft een wanhopige klaagzang aan. Intussen zet de rest van de band een doorsneeuwd en beïndrukkend, onderkoel muzikaal landschap neer. Op Geister dwalen geesten langs donker kronkelende post-metal paden en blazen hun woorden in de oren van dromende mensen. Naar het einde toe wordt het ritme en het onaardse geroep opgevoerd.

In tegenstelling van wat je door de titel I Feel Nothing zou verwachten, is dit een atmosferisch post-black-metal nummer die niemand onberoerd laat. De zang – of eerder het onnatuurlijk keelgeluid – van A. - omhelst je, doordringt je en bezorgt je rillingen. Amaurosis begint met rustig, bekoorlijk, snarengepluk, wat A. niet tegenhoudt spookachtig te schreeuwen. Het album eindigt vrij rustig met Mental Breakdown. En het is vooral vocalist A. die dicht bij een zenuwinzinking zit.

Depressie zorgt kennelijk voor schone kunsten, want wat deze Oostenrijkse depressive post-black-metal band neerzet, klinkt echt als een mooi avantgardistisch artistiek experiment. “Abkehr” van Lichtblick is een aanrader voor zowel black metal- als post-metalfans. Bovendien beschouwt Lichtblick zichzelf als een live band. Hopelijk kan ik ze binnenkort eens live aan het werk zien. Bij deze ook een oproep aan organisatoren om deze interessante band speelkansen te geven.

Lichtrblick kun je alvast bewonderen op hun tour met Fen en Frostmoon Eclipse op 19/03/2020 in Astrant te Ede (NL) en op 26/03/2020 in JH Asgaard te Gentbrugge (B).

Het album kun je bestellen of streamen via deze link: http://smarturl.it/Abkehr

Facebook / Instagram