Wildstreet – III (Golden Robot Records/ Suburban)

Koen Asaert    27 september 2021

Wildstreet, de sleaze/glam/hardrockband uit New York, die je minstens één keer in je leven live moet gezien hebben, brengt zijn 3de schijf uit. Kennelijk vond men het moeilijk om een titel voor het album te vinden, dus hebben ze het simpelweg ‘III” genoemd.

Ik heb ze alvast al éénmaal live beleefd, en ik was danig onder de indruk. Wildstreet is een band die rock ‘n’ roll uitstraalt. Ik vind het alleen jammer dat ze niet bekender zijn. Maar hopelijk opent dit album de deuren naar meer bekendheid, zodat ze ook in grotere zalen en op drukbezochte festivals kunnen spelen.

Het album begint met het stevige sleaze rocknummer Tenessee Cocaine, gekenmerkt door uitstekende zang van de opmerkelijke Eric Jayk, een band in vorm en aanstekelijke meezingbare refreinen. Three Way Ride blijkt nog zo’n meeslepend sleazy nummer, dat – hoe kan het ook anders - over seks gaat. Set it Off is een funky hardrocktrack- een ideale mix van Red Hot Chili Peppers en Guns ‘N’Roses met een al even hoogstaand niveau. Wie hardrock zegt, denkt ook aan sterke senitimentele power ballads. En ja hoor, Wild Street bewijst met Still Love You dat ze ook zeer ballad-esk uit de hoek kunnen komen, al is het dan met een zuinig sleazy knipoogje.

Met het machtige Midnight Children waagt de band zich zowaar aan een crossover van hardrock en horrorpunk met hier en daar zelfs wat King Diamond invloeden. Born To Be versnijdt klassiek bluesy hardrock met een modern wijds rockgeluid dat sterk aan Thirty Seconds To Mars doet denken. Met Raise Hell pakt de band uit met een catchy party-rock anthem. Niet erg origineel, maar wel uiterst effectief. Wildstreet sluit “III’ af met een knaller. Mother is een emotioneel intense en goed in elkaar zittende hardrocksong die afrekent met demonen en trauma’s uit het verleden.

Wildstreet hebben me met ‘III’ aangenaam verrast en mijn verwachtingen overtroffen. Ik had ze al eens live gezien en toen brachten ze een set met degelijke, vooral sleaze- en glamrock nummers. ‘III’ bevat echter enkele nummers die meer dan degelijk zijn en bovendien een breder potentieel bereik hebben dan enkel de glam- en sleazerock scene. Dit is m.a.w een ijzersterk hardrock album.