Mama’s Jasje – Spiegel (Pias)

Van Muylem    24 september 2021

2020 was het jaar van de grote comeback van Peter Vanlaet aka Mama’s Jasje: een meer dan geslaagde passage in Liefde voor Muziek, een gouden award voor het album 30 JAAR MAMA’S JASJE en ondanks de Covid-perikelen toch een goed gevulde zomer met tal van optredens. Begin dit jaar was Peter nog te gast bij JOE om elke week zijn eigen versie te brengen van een hit uit de top 2000 van de radiozender. Op deze plaat krijg je 7 nieuwe nummers naast het beste uit de sessies voor Joe.

Met meer dan 1,4 miljoen verkochte platen staat de groep nog steeds in de top honderd van bestverkochte Belgische artiesten. In 1990 scoorden ze met hun eerste nummer "Zo ver weg" meteen een grote hit en er zouden er nog vele volgen. Samen met Tien om te Zien is dit toch wel één van de monumenten uit de jaren negentig (en later).

Anno 2021 treedt Mama’s Jasje Live op omringd door vijf muzikanten. Ze geven een straffe live-set met het beste van Mama’s Jasje, aangevuld met enkele nieuwe verrassende nummers.

Lief valt meteen met de deur in huis en haalt er voldoende blazers bij. Peter Vanlaet klinkt klinkt bijna als Will Tura en laat zich als Crooner van zijn beste kant horen. Als single doet dit nummer het ook bijzonder goed en krijg je het zelfs vaak te horen op Radio 2!

Als Zij Dat wil klinkt iets jazzier en doet me een beetje aan Vaya Con Dios denken (die andere grote band uit lang vervlogen tijden). De accordeon past hier goed, net als de backing vocals van Eva-Jane Smeenk. Dat Jij En Ik Wij Niet Meer Zijn is een mooi en bijzonder breekbaar nummer over een koppel dat uit elkaar gaat. Het besluit staat al vast en het is tijd om verder te gaan: Peter weet dit bijzonder goed te brengen! Het is één van de toppers op deze schijf! Romantiek is intussen hun tweede ‘coronalied’ en zoals Peter het zelf verkondigde: ‘Hopelijk ook mijn laatste. In Romantiek beschrijft hoe ik, net als iedereen, snak naar een leven met geknuffel en zonder maskers op. We zijn er bijna!’ Ik kan me best vinden in de tekst en hou best wel van het tempo en van het nummer an sich! Goed gebracht! Ik voorspel ook wel een mooie live toekomst voor dit nummer (inclusief handgeklap en meezing momenten). Een boek voor jou: om het met de woorden van Peter te zeggen: ‘Als je op een dag de liefde tegenkomt kan je daar behoorlijk wakker van liggen, toch? Als auteur is dat dan een dankbare periode, daar laat je graag je slaap voor.’ Het is een bijzonder mooi nummer geworden, ééntje die je toch ook wel een traantje laat wegpinken, maar je evengoed stevig kan laten rocken!

Tijd voor het titel nummer: Spiegel. Hierover weet Peter het volgende te zeggen: ‘Op een bepaalde leeftijd kijk je wel eens achterom. Zo is Spiegel een soort autobiografie in minder dan 4 minuten. Het nummer is dan ook bij mij thuis opgenomen op een piano waarin op zich al een hoofdstuk van mijn leven schuilt.’ Het is een bijzonder ontroerend nummer geworden: een nieuw hoogtepunt op deze vette schijf!

Dansen Op De Rand Van De Vulkaan (De Dijk cover) klinkt bijzonder sterk, haast als een zelf geschreven nummer, waarbij de energie echt wel de overhand neemt en waarbij je haast zou zeggen dat de vulkaan op uitbarsten staat en dat de lente voor de deur staat!

Breekbaar (vertaling van het Sting nummer Fragile). Als je even niet oplet zou je denken dat je naar het origineel aan het luisteren bent, tot Peter begint te zingen. Het is een mooie versie en een goede vertaling waarbij het breekbaar gevoel overeind is gebleven.

Zo Bijzonder (Gers Pardoel cover) is een gewaagde keuze, maar ik hou eigenlijk wel meer van deze versie dan van het origineel (om eerlijk te zijn: ik moest het ook even opzoeken). Knap gedaan!

Mag Ik Dan Bij Jou (Claudia De Breij Cover): hiervan moest ik ook even het origineel opzoeken (en dat was verdomd sterk): deze versie komt best dicht bij het origineel qua kracht en impact. Het is een sterk nummer en blijkbaar een hit op begrafenissen.

Domino (Clouseau Cover): hier is het toch wel sterk wennen, want het origineel kent iedereen (en al zeker de mensen onder ons die het nog als een dikke Tien Om Te Zien hit hebben geweten). Je moet echt wel sterk in je schoenen staan om van een ballade een stevig rocknummer te maken! Het is toch even wennen, maar ik moet toegeven dat ik hun moed om het zo te veranderen ook echt wel kan appreciëren en neem er mijn spreekwoordelijke pet voor af!

Hallelujah (Leonard Cohen en ook wel bekend in de versie van Jef Buckley): hier is er niet zoveel verschil met de versie van Jef Buckley. Op het vlak van vertaling is het ook wel mooi gedaan! Deze Vlaamse versie van dit pakkend nummer mag er echt wel wezen!

Et Si Tu N’existais Pas (Joe Dassin Cover) is een evergreen! Hier waagden ze het niet om het te vertalen (een beetje jammer), maar als Vlaming die in het Frans zingt is het niet slecht gebracht (ook al hoor je het wat aan de R).

Onderweg (Abel cover) klinkt ietsje anders dan het origineel (iets trager en met strijkers). Knap werkje waarbij er duidelijk gekozen is voor melancholie en pathos!

Jij Doet Iets Aan Mij (Ruth cover) klinkt nog mooier dan het origineel, waarbij de strijkers zeker een impact hebben! Ik hou wel van het dramatische effect van de instrumenten en de pathos in de zanglijnen! Het is een knappe afsluiter van een album die je gerust mag omschrijven als een tweeluik: eigen nummers en (gewaagde) covers! Het geeft iets om live naar uit te kijken (ook al zijn alle concerten tot op heden uitverkocht)! Mama’s Jasje doet het goed en dat gun ik hen van harte! Knap gedaan!