NervoChaos - Nyctophilia (Greyhaze Records)

Erik Vandamme    26 maart 2017

De Braziliaanse band NervoChaos ontstond in de zomer van 1996. Doorheen de voorbije jaren heeft de band een soort 'cult' status weten uit te bouwen, binnen de scene. Die jarenlange ervaring binnen de donkere zijde van het metalgebeuren, verwerkt NervoChaos al veel jaren binnen hun albums. Ook op het zevende album Nyctophilia, dat op de markt wordt gebracht via via Cogumelo (Brazillië), Greyhaze (USA/Europe) en gedistribueerd door Plastic Head (Europa). Blijkt deze hoge dosis 'levenservaring' te zorgen voor parels van een black  metal, doom,  death,  thrash.  Die deze muziekstijlen eigenlijk zelfs wat overstijgen.

Laten we echter deze recensie beginnen met een kanttekening. Aan het gedoodverfde concept, waarmee de band is doorgebroken, is niets veranderd. Nieuwe zieltjes winnen daarmee? Het lijkt me moeilijk. De fans van het vroegere werk van NervoChaos mogen echter op hun beide oren slapen. Deze Braziliaanse band brengt na al die jaren nog steeds songs naar voor die je koude rillingen bezorgen. Kwalitatief hoogstaande Death metal en aanverwante dus, die aan de ribben blijft kleven. Aan de technische kant van de zaak is dan ook niets in te brengen. Moloch Rise, Ritualistic, Ad Majrem Satanae Gloriam, Season of the witch. Elk keer voelen de songs aan als ijskoude klauwen uit de mystieke wereld van heksen, vampiers en weerwolven. Die elk moment je de strot zullen dicht knijpen, tot de laatste druppel bloed uit je adders is verdwenen. Binnen dat gegeven, waren we vooral diep onder de indruk van de monsterlijke riffs, die klieven als botte bijlen door je vege lijf.

NervoChaos bewijst, dat ze na circa twintig jaar nog steeds enorm hoogstaande death metal platen kunnen uitbrengen. Ontsproten uit de meest duistere zijde van de menselijke ziel, boren elk van de vocale en instrumentale inbreng steeds diepere gensters in je hart. Nyctophilia zit boordevol agressie die we terug vinden in de meest donkere gedachten van onze ziel. Het soort agressie waardoor de poorten van de Hel dreigen open te gaan, en Duivelse demonen ons leven ontnemen en onze ziel verschrompelen en tot moes slaan. Elk van de songs bevatten iets demonisch en duister, dat je enkel daar tegenkomt waar het zonlicht geen kans meer krijgt. Vampiric Cannibal Goddess, Stained with Blood tot World Aborted en Live like Suicide. Niet alleen de titels bezorgen je rillingen van angst,telkens de riffs, drumsalvo's en griezelige vocalen door je hersenpan schieten. Voelt het aan alsof je, willen of niet, de tongen van de Hel je voeten voelt likken.

NervoChaos heeft aan het gedoodverfde concept, waarmee ze bekend zijn geworden, niet echt veel veranderd. Echter brengen ze na al die jaren nog steeds de meest donkere gedachten bij ons naar boven. Waardoor we ons gewillig laten meedrijven naar onaardse oorden, boordevol al even duistere wezens die hongeren naar de puurheid van je ziel. Net door het aanbieden van een indrukwekkende mix tussen het betere black  metal, doom,  death,  thrash. Zou iedere liefhebber van de meest duistere zijde van het metalgebeuren, zich in deze plaat dan ook enorm moeten kunnen vinden. Wij waren alvast onder de indruk van deze duistere trip.

1. Moloch Rise (2:50)
  2. Ritualistic (3:25)
  3. Ad Majorem Satanae Gloriam (3:33)