Comaniac - Instruction for Destruction (SAOL)

Erik Vandamme    24 maart 2017

De uit Zwitserland afkomstige metal band Comaniac timmeren sinds 2012 aan de lange weg. Hun debuut Return to the Wasteland (2015), kreeg overal heel lovende recensies. De typische thrash metal aanpak, met lange riffs trok iedereen over de streep. Ooit wel voorgedaan, maar op een zodanige hoogstaande wijze gebracht, dat elk haartje op je armen recht komt te staan, van puur innerlijk genot. Althans, liefhebbers van typisch technische thrash metal, met een knipoog naar heavy metal, vonden zich zonder enige moeite in dat debuut. Op 7 april verschijnt een nieuwe plaat. Instruction For Destruction. Is er ondertussen iets veranderd aan de typische sound van Comaniac? Nee, maar daar hebben wij op zich ook geen probleem mee eigenlijk. Begane wegen worden dus  gewoon verder bewandeld. Op een nog steeds eenzaam hoog niveau.

Deze stelling wordt al vanaf die eerste song stevig kracht bijgezet. Coal staat bol van langgerekte riffs, typische vocalen - waarbij je met de vuist in de lucht stevig begint mee te brullen. Bij voorkeur daarbij al even stevig headbangende. Niets nieuws onder de zon? Maar kwalitatief is er geen speld tussen te krijgen. Wanneer je bij elke song opnieuw een adrenalinestoot te verwerken krijgt, en bovendien een krop in de keel. Dan kan elke kritische benadering bij voorkeur naar de vuilnisbak doorverwezen worden.

We houden doorgaans meer van bands die zichzelf heruitvinden, en grenzen durven aftasten, dat geven we eerlijk toe. Dat is bij Comaniac niet het geval, maar toch worden we compleet over de streep getrokken. Omdat telkens die perfectie wordt benaderd. Het meezing gehalte ligt bovendien enorm hoog, waardoor je na enkele luisterbeurten de teksten gewoon zit mee te brullen. Bij voorkeur tijdens het spelen van een potje luchtgitaar. Want, ondanks de meesterlijke riffs die door ons hart snijden, is het die knappe vocale aankleding die ons binnen elk van de songs het meest kan bekoren. Geen enkel moment voelen we bovendien de neiging een geeuw te onderdrukken. Ook al ligt het ''dertien en een dozijn'' gevoel op de loer, dat geven we ruiterlijk toe. Instructions for Destruction zit boordevol indrukwekkende thrash/heavy metal songs. Die op zodanig hoogstaande wijze naar voor worden gebracht, dat we ook na vele luisterbeurten compleet murw worden geslagen.

Echter, het meest opvallend. Elk van de songs smeken om live gebracht te worden. We zijn er zeker van dat bij optredens het dak er compleet zal afgaan. Dit is het soort metal waarvoor ieder beetje liefhebber van het genre, in de brede omkadering daarvan, compleet uit de bol zal gaan. Comaniac gebruiken geen ingewikkelde structuren, ze brengen  echter wel eenvoudige thrash/heavy metal op een zodanige wijze dat je gewoon vanaf begin tot einde stevig zit mee te headbangen. Hier worden geen grenzen verlegd, of geen nieuwe muziekstijlen uitgevonden. Deze band brengt metal vanuit het hart van de muziekstijl en daarvoor kunnen we alleen maar massa veel respect vertonen. Instructions for Destruction is dus vooral voer voor de metalliefhebber, die het niet te ver gaat zoeken. Is onze eindconclusie.

1. Coal
  2. Suborned
  3. Bow Low