NYOS - Nature (eigen beheer)

Erik Vandamme    26 maart 2017

Jyväskylä is een gemeente en stad in de Finse provincie West-Finland en in de Finse regio Centraal-Finland. De stad ligt aan de noordelijke punt van het Päijänne-meer.  yväskylä staat bekend als onderwijsstad (het Athene van Finland) vanwege de grote universiteit en de vele specialistische opleidingen die de stad huisvest. Papierindustrie en informatietechnologie zijn de belangrijkste economische sectoren in de stad. Ook begon Architect Alvar Aalto zijn loopbaan in deze stad, en de stad telt bovendien vele gebouwen van zijn hand die als toeristische trekpleister dienen. Ook is Jyväskylä de Finse stad waar NYOS in 2014 is ontstaan. Gitarist Tom Brooks verhuisde van Leeds naar Finland en werd al snel bevriend met drummer Tuomas Kainulainen. Van het één kwam het ander.  Het duo heeft ondertussen al enkele platen uitgebracht. Waaronder in 2016 Nature. NYOS kon ons op het podium in Antwerp Music City,  22 maart, compleet bekoren. Daarom keren we even terug in de tijd. Onze bevindingen van deze plaat:

Het meest bijzondere aan dat optreden waren de verstilde momenten, die uitmonden in oorverdovende climaxen. Dat is al voorgedaan, maar het verschil tussen die stille momenten en luide climax, zijn op Nature telkens enorm hoog.  Nu we er over bezig zijn. We kunnen de schijf inderdaad vergelijken met de kracht van de natuur. De natuur in al zijn schoonheid bij Haikara voelt aan als een zachte lentebries, waarbij je de vogels hoort fluiten in de lucht. En de deugddoende zon in je ogen prikt, bij het dageraad. Langzaam maar zeker hoor je geroffel, donder en bliksem komen steeds dichter bij. En voor je het weet ben je verzeild in een ware zondvloed van regen en hagel. Het contrast kan niet groter zijn. Waarna de rust lijkt wedergekeerd bij de volgende song op deze plaat. Om maar te zeggen, niet alleen de rode draad doorheen het geheel. Maar vooral hoe luisteren naar Nature echt aanvoelt.

LAS, Was that a Lion, Nature. Elk van de songs is gebouwd tot die ultieme climax. Vaak binnen een vreemd aanvoelende omkadering. Want dat is het tweede pluspunt aan de plaat. Dit duo lijkt je door middel van knallende harde percussie, en een uiteenlopend pallet van gitaar en andere klanken, te verdoven tot te hypnotiseren. Daardoor kun je op NYOS niet zomaar het label ''postrock'' opkleven. Noise rock elementen vinden we bijvoorbeeld ook terug. Of eerder bevreemdend aanvoelden klanken, die je rillingen bezorgen en iets dreigend bevatten. Zoals bij de afsluiter op deze plaat Kestrel.

NYOS is een duo die het soort post  rock, math rock en aanverwante brengen waardoor je niet alleen potdoof wordt. Maar hun muziek doet je wegzweven naar andere oorden, willen of niet. Bij elke luisterbeurt opnieuw, worden we verder weggedreven, ver van die harde realiteit. De trommelvliezen barsten uiteindelijk, maar vooral voelen we ons verweesd achterblijven. Net doordat het duo niet zomaar één muziekstijl bespeelt, maar verschillende intensieve genres combineert.

"En toch was het niet zo dat Nyos over de gehele lijn hard en meedogenloos uithaalde. Vaak, heel subtiel, werd een intimistische, maar nog steeds enorm dreigende, sfeer geschapen. Net door telkens uit te monden in een oorverdovende climax, voelt het aan alsof we onder hypnose worden gebracht en meegedreven naar de duistere kant van onze ziel. Waarna we in een duistere trance lijken te belanden, en uiteindelijk onze herspan wordt ingeslagen door de knetterende riffs en drumsalvo's." Schreven we over hun aantreden in Antwerp Music City, op 22 maart. Dat blijkt op plaat dus ook het geval te zijn. Nature is een schijf voor liefhebbers van instrumentale muziek, die houden van grenzen verleggen tot aftasten. Maar ook niet vies zijn van een potje experimenteren, de oorsuizingen daar graag bij nemen. Is onze eindconclusie.

1. Haikara 05:26
  2. Kelo 04:34
  3. LAS  06:21