Crowsview - Lost Resistance

Filip Vanhoof    24 augustus 2018

Op 8 september komt het debuut Lost Resistance van het Belgische Crowsview uit in eigen beheer. De korte informatie die we via de promo binnen kregen geeft alvast aan dat we een mix van hardcore, metal en metalcore mogen verwachten. Op dezelfde dag zullen ze dit debuut komen voorstellen in de Verlichte Geest te Roeselare, een event dat als headliner No Second Chance wist te strikken.

Crowsview is ontstaan nadat ex-leden van onder andere Core Of Anger en Deconsecrate de koppen bij elkaar staken om iets nieuws te beginnen. Zelf geven ze hun muziek aan als een mix van brutale hardcore, standaard metal en zoals zoveel nieuwe bands ook wat metalcore. En daar slaan ze de bal absoluut niet mis. De ex-leden van Deconsecrate brengen de brutaliteit mee, de bandnaam wil zoveel zeggen als "het heilige uit iets weg nemen", mits een mix tussen de attitude van hardcore en rauwe black metal. De leden met een Core Of Anger verleden brengen eerder een meer melodieuze variant mee en in plaats van hardcore te mixen met rauwe black metal deden zij het vooral met death metal die wat neigt naar gore. Zeker interessant als zo'n achtergronden samen komen.

Opener "My Disgust" start veelbelovend met een rauwe intro waar men, volgens mij met opzet, geen clean geluid wenst te bereiken en wat amateuristisch wilt klinken. Verschillende screams die diep van binnen onstaan leiden de intro verder in waarna de muziek kan losbarsten. Het eerste woord dat me te binnen schoot was "groovy", maar dat eindigt abrupt wanneer de vocalen duidelijk een infusie van hardcore laten horen. Het klinkt als een hese, hoge stem die continu staat te roepen met een zeer agressieve en angstige ondertoon. Veranderen doet het nummer nauwelijks. De drums geven een constant ritme aan en de gitaren doen een poging om er een zekere melodie in te krijgen, terwijl de zang er overheen blijft knallen. Op het einde komt het groovy aspect weer boven drijven. We weten meteen waar we aan toe zijn.

Op "Burn It Down" horen we gelukkig wel afwisseling, zeker wanneer de vocalen wat cleaner worden en de muziek er achter heel wat melodieuzer over komt. Een zeer welkome afwisseling! Het blijft allemaal erg agressief klinken, zonder de groove uit het oog te verliezen. Opnieuw een kort rauwe intro in "The Proposal", waarna we een song krijgen die flink wat afwisseling laat horen; korte heftige stukken, rustpauzes, groove en stevige gory passages.

De overige songs laten weinig ruimte voor onderlinge variatie, Crowsview gaat recht vooruit en blaast alles omver dat op haar pad komt. En dat is niet erg, de songs zelf zijn op zich een duidelijke variatie tussen de voornoemde stijlen. Op "Of Skin And Nails" krijgen we nog een korte gitaarsolo te horen, de titeltrack klinkt het meest vernietigend met nog heftigere, meer dwingende vocalen.

"Face Your Supreme" doet me als titel wat denken aan het "I Am Elite" van War, en dan verwacht ik meteen een vrij arrogante sound. Dat krijgen we niet, maar het is wel de snelste song op dit debuut, een song dat het live erg goed kan gaan doen voor de headbangers onder ons. De korte instrumentale song "MMXV" met wat gitaargeluiden is zo'n typisch overbodig nummer dat beter korter werd gemaakt om als intro voor afsluiter "Beneath The Flesh" te dienen, en daar dus een wat duisterder aspect aan had kunnen breien. Deze afsluiter vat de sound van Crowsview prima samen, door gebruik te maken van afwisselende vocals en een lekkere groove die het geheel zeer ritmisch doet klinken.

Op Lost Resistance hoor je inderdaad een mix tussen de twee verschillende achtergronden. De rauwheid van de black metal zit vooral in de start van enkele songs, de hardcore vormt meermaals de ruggengraat en de (gore) death metal wordt gebruikt om alles wat heftiger te doen klinken. De vocalen, daar hou je van of je houdt er niet van. Veel middenweg is daar niet, indien het je na de eerste tonen niet kan verdragen hoef je niet verder te luisteren. Van metalcore is er niet veel sprake, behalve dan enkele breakdowns en de manier waarop de zanger de tekst eerder brengt door continu te roepen. Daar ben ik echter niet rauwig om, want hoezeer ik het ook allemaal probeer te waarderen, metalcore blijft me telkens weer teleurstellen.

Lost Resistance is een prima debuutalbum van een band dat meerdere stijlen weet te combineren en daarbij zeer energiek en agressief klinkt. Het is geen makkelijke plaat, en de vocalen zijn een love it or hate it geval. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat door middel van meer vocale variatie en af en toe wat gas terug nemen om de groove beter naar voren te brengen er nog iets mooiers kan ontstaan. Niet om per sé een breder publiek aan te spreken maar om de plaat leefbaarder te maken. Benieuwd hoe dit debuut het zal doen, maar liefhebbers van hardcore met dat beetje meer peper in 't gat moeten dit zeker eens een eerlijke kans geven!

Meer informatie kan je vinden op de facebook pagina van de band zelf.

Op 8 september, de dag dat de plaat uit komt, stelt de band Lost Resistance voor aan het publiek door een show in de Verlichte Geest te Roeselare.

Crowsview zal daar optreden met No Second ChanceDie My DemonMinded FuryLost BaronWorship en Sentre. Dit alles samen voor maar 10 euro in voorverkoop. Je krijgt er nog een foodtruck bovenop! Meer informatie via de facebook pagina van het evenement.