Jennifer Warnes - Another time, another place (BMG)

Erik Vandamme    21 mei 2018

Eén van de meest gewaardeerde zangeressen binnen de muziekwereld, dat is Jennifer Warnes zeker en vast. Niet alleen werkte ze samen met artiesten als Leonard Cohen, Bill Medley tot Joe Cocker. Jennifer kreeg veel Oscar-nominaties en heeft enorm veel Oscar-winnende songs gespeeld. Waarvan '(I've Had) The Time of My Life - duet met Bill Medley - wellicht het bekendste. Met Another Time, another place brengt Jennifer Warnes een album uit met 9 covers en 1 origineel ‘Boys And Me’ en verzamelt werk van de beste van songwriters waaronder Eddie Vedder (‘Just Breathe’), Mark Knopfler (‘Why Worry’), John Legend, Warren Haynes , Derek Trucks en meer.

Jennifer haar heel bijzondere stem, die uniek kan en mag genoemd worden in de muziekwereld, blaast die covers niet alleen nieuw leven in. Ze doet de grens vervagen die leidt tot het Hemelse paradijs. Zonder meer doet de breekbaarheid van haar stem je met verstomming slaan, en bezorgt je meerdere kroppen in de keel tot kippenvelmomenten. Die enorme zachtmoedige aanpak zorgt ervoor dat je van begin tot einde in vervoering geraakt. Deze artieste bewees voldoende haar kunsten voor andere artiesten, maar mag nu zelf eens in de schijnwerper staan. Helemaal terecht, en dik verdiend trouwens.

Elke song snijdt dan ook doorheen je hart als een vlijmscherp mes, zonder je pijn te doen.  De gemoedsrust die over jou neerdaalt bij pakkende songs als Just Breath, Tomorrow Night, Once I Was Loved. raken gevoelige snaren, zoals we zelden tegen komen. De stem van Jennifer is daarbij van absolute goudwaarde. De broosheid van haar bijzondere stem doet je wegzweven naar totaal andere oorden, telkens opnieuw. Dat is ook de reden waarom je geboeid blijft luisteren, ademloos toekijkend hoe Jennifer je bedwelmt en verdooft.

Doorheen de volledige plaat hoor je dan ook geen speld vallen in de zaal, doordat Jennifer je gewoon aan de plaat kluistert is het zelfs bijzonder moeilijk om de typen. Het lijkt wel of Jennifer Warnes je hypnotiseert met die unieke stem. Gerugsteund door muzikanten die de breekbaarheid van die stem niet breken, maar eerder strelend een meerwaarde daaraan bieden. Ook na zes luisterbeurten is dat nog steeds het geval.

We schreven ooit. Het mooiste instrument is nog steeds: De Stem. Jennifer Warnes haar stem is het levende bewijs dat die stelling klopt. De magische uitstraling van haar stem doet je een traan wegpinken, telkens opnieuw. Tot je compleet zen bent geworden, en de harde realiteit om je heen compleet bent vergeten. Indrukwekkend! En dat is zelfs een understatement. Want voor zoveel schoonheid, er zijn geen woorden voor. Of ze komen tekort.

1. Just Breathe
  2. Tomorrow Night
  3. Once I Was Loved