Iteru - Ars Moriendi (Helter skelter Production/Regain Records)

Erik Vandamme    26 februari 2018

Een kleine introductie. Iteru is een vrij nieuwe band, maar alle leden hebben reeds een 20-tal jaar ervaring in de Europese Death-, Black- en Doom-scene. Iteru speelt een mix van Death/Black/Doom met de nadruk op Doom-metal. De band bracht onlangs een knappe schijf uit Ars Moriendi en tekende bij het Zweedse Regain Records. We gaven deze schijf enkele luisterbeurten. En waren vooral onder de indruk van de intensieve kruisbestuiving tussen pure doom en andere duistere metal muziekstijlen.

Vanaf die eerste song Throught the Duat, een klepper van circa 9:35, merk je trouwens ook dat deze heren inderdaad de nodige jaren ervaring op de toonbank kunnen leggen. Het resulteert in een schijf die puur technische perfect in elkaar zit. Je kunt er gewoon geen speld tussen krijgen. We zouden deze recensie bovendien kort kunnen houden. Elk van de songs is gewoon omgeven door walmen van diepe duisternis. Er is, zowel vocaal als instrumentaal, geen plaats voor een streepje zonlicht. Iteru legt die lat heel hoog, om de luisteraar mee te sleuren naar de meest donkere zijde van zijn of haar ziel. Wat de band zo bijzonder maakt? Telkens opnieuw worden we op het verkeerde been gezet. Ook dat merken we al bij die eerste song.

En zo zit de gehele plaat eigenlijk in elkaar. We the dead, Salvum Me en de meer dan tien minuten lange To the gravenwarden. Binnen elk van die songs hoor je enorm veel streepjes doom metal, waardoor je denkt dat dit dus een pure doom metal EP is geworden. Maar telkens draait de band heel bewust die stelling de nek om door plots dat tempo iets hoger te leggen, waardoor Death metal elementen  - uit het niets - naar voor komen. Waarna uit de schaduw een griezelige sound, vooral dan vocaal, ervoor zorgt dat je uw demonen strak in de ogen kijkt. Zo typisch aan het Black Metal genre. Net dat aanbieden van een gevarieerd potje pure duisternis, is dus niet alleen de rode draad doorheen deze EP. Het is meteen het grote pluspunt aan Ars Moriendi.

Iteru bestaat uit muzikanten die duisternis uitademen door middel van gitaarlijnen en drumpartijen naar voor te brengen die je onderdompelen in de meest donkere gedachten. Waarna een stem, komende uit de diepste kelders van de Hel. Telkens de ultieme doodsteek toedient. Echter, het meest opvallend aan deze EP is het aanbieden van een bonte variatie aan duistere muziekstijlen. Streepjes doom, gekruid met snoeiharde death metal en intensieve black metal. Worden door elkaar gegooid alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Wonder bij wonder ontstaat hierdoor geen chaos. Eerder lijken die muziekstijlen logisch in elkaar te vloeien. Net doordat de bandleden zoveel jaren spelervaring kunnen voorleggen, weten ze meer dan genoeg waar ze mee bezig zijn. En levert Iteru de perfecte schijf af die elk beetje liefhebber van de meest ultieme duistere muziekstijlen binnen het metal gebeuren, over de streep zou moeten trekken. Missie geslaagd wat ons betreft, hier kan gen zonlicht door. Nooit!

deze EP kan worden beluisterd, en aangekocht, via bandcamp

1. Through the Duat 09:35
  2. We the Dead 06:15