Lechery - We Are Born All Evil (Bleeding Music Records)

Erik Vandamme    21 februari 2018

De Zweedse Heavy Metal Band Lechery mag dan een vrij nieuwe naam zijn in de scene. De bandleden hebben heel wat water doorzwommen. Ex Arch Enemy bassist Martin Bengtsson richtte Lechery op in 2004, en bracht ondertussen twee albums op de markt. Zijn nieuwste schijf We Born All Evil kwam eerder deze maand uit via Bleeding Music Records. Een lekker aanstekelijke heavy metal schijf, die zorgt voor de ene na de andere adrenalinestoot. Niets meer en ook niets minder.

Ondanks de jarenlange ervaring, levert Lechery alvast geen routineklus af. De hoge dosis spelplezier en spontaniteit loeit reeds bij die eerste song Heavy Metal Invasion uit de boxen. Prompt zijn we vertrokken voor een lekker old school klinkend potje heavy metal, Grasduinend door het verleden, met beide voetjes in het heden. De heren gitaristen toveren klanken uit hun instrumenten, die de haren op de armen doen recht komen van puur genot. Bovendien klinken die drumsalvo's als donderslagen. Maar vooral is er die bijzondere, herkenbare, vocale aankleding die je uiteindelijk kippenvel bezorgt. Prompt begin je die songs trouwens uit volle borst mee te brullen. Gaat over tot een stevig potje headbangen, en haalt de luchtgitaar boven.

Het enige minpunt. De nummers lijken daardoor allemaal een beetje op elkaar. Ook al krijgen we naar het einde van dit album toe toch enige variatie voorgeschoteld.  Op de meeste nummers ligt het tempo dus telkens opnieuw in dezelfde lijn. Het zou er kunnen voor zorgen dat niet iedereen zich in dit typische heavy metal plaat en band kan vinden. Net door het 'dertien in een dozijn' gevoel dat helaas al te vaak komt boven drijven.

De hoge toegankelijkheidswaarde van We Are Born All Evil is echter een pluspunt dat ons uiteindelijk toch over de streep trekt. Ons advies. Ga het dus vooral niet te ver gaan zoeken bij een band als Lechery. Dit is het soort heavy metal met gedoodverfde, eenvoudige ingrediënten die we wel meerdere keren tegen komen. Vooral die duivels gitaar riffs klieven recht doorheen je heavy metal hart. Luister maar naar het aanstekelijke Rule the world, hold on the night , breaker of chains. En voel die adrenaline telkens door je adders stromen. Zoals dat gewoon hoort binnen het heavy metal gebeuren.

We kunnen besluiten:

Ook al bestaat het gevaar dat Lechery door een gedoodverfde heavy metal aanpak, zonder daar iets aan toe te voegen, een beetje zal terechtkomen in het overaanbod binnen dat genre. En daardoor vlug dreigt te worden vergeten, doordat je daar door het bos de bomen haast niet meer kunt zien. Blijkt We Born all Evil toch een bijzonder aanstekelijke heavy metal schijf te zijn, die sowieso aan de ribben blijft kleven vanaf begin tot einde. De doorsnee liefhebber van het old school heavy metal genre zal zich in band en album zeker kunnen vinden. Zij die op zoek zijn naar een meer avontuurlijke aanpak? Vrees ik echter niet. Wijzelf konden het niet laten om bij elke luisterbeurt opnieuw die luchtgitaar boven te halen, en te zitten headbangen tot ons hoofd er ging van dollen. Missie geslaagd? Toch?

1. Heavy Metal Invasion
  2. Let It Out
  3. We're All Born Evil