Bestialord - Law of the Burning (Symbol of Domination /Cimmerian Shade Recordings)

Erik Vandamme    19 januari 2018

De Death/Doom metal band Bestialord ontstond in 2016. De band haalt zijn invloeden bij acts als Black Sabbath, Celtic Frost, Candlemass, Morbid Angel, Cathedral, en Mercyful Fate. Daar kan uiteraard nooit iets mis mee zijn. Via Symbol of Dimnation/Cimmerian Shade Recordings bracht Bestialord op 1 januari 2018 hun debuut op de markt. Law of the Burning. Onze bevindingen:

De occulte omkadering, die je vaak tegen komt in Doom tot Death metal middens hoor je eveneens terug op deze schijf. Dat blijkt reeds uit songs als The Doom that Came, Vermin tot titeltrack Law of the Burning. Maar is bovendien een rode draad doorheen het geheel. Bestialord trekt puur instrumentaal dan ook alle registers open, waardoor vlijmscherpe gitaar en bas geluiden tot verdovende drum salvo's je de ene na de andere mokerslag bezorgen. Echter, ondanks de ijzersterke instrumentale omkadering, is het eerde de vocale capaciteiten van Mark Anderson dat ons het meest over de streep trekt. Zijn inbreng bezorgt je telkens opnieuw koude rillingen, het lijkt wel op de putten van de Hel wijd open staan als hij zijn keel open zet.

Luister maar naar verschroeiende songs als A Am Pain. Mark zijn stem, in samenvoeging met de eerder vernoemde hartverscheurende riffs en drum partijen. Lijken als ijzingwekkende klauwen die je de strot dicht knijpen, tot je laatste adem is uitgeblazen. Bestialord brengt bovendien hun muziek op een zodanig perfect hoogstaand niveau dat we ons de vraag stelden op de bandleden al wat ervaring hebben in de scene. Na enig opzoekwerk stellen we inderdaad vast dat dit het geval blijkt te zijn. Mark Anderson maakte samen met drummer Chris Johnson het mooie weer bij Sanctus Infernum. Mark speelde trouwens ook bij verschillende andere gewaardeerde bands binnen de scene. Ook Rob Harris (bas) heeft heel wat ervaring binnen het metal wereld. Die ervaring spelen ze binnen dit project uitvoerig uit, met alle positieve gevolgen van dien.

Net die samensmelting van de uitzonderlijke capaciteiten van getalenteerde, en ervaren muzikanten resulteertin een parel van een typische Doom/death metal plaat. Waarbij de combinatie tussen alle bovenstaande elementen je telkens opnieuw doet vertoeven in die diepste kelders van voornoemde Hel. Zonder meer is Bestialord daardoor een welgekomen meerwaarde binnen deze scene. Met dit debuut levert de band een visitekaartje af waarmee ze bewijzen niet gewoon uit het goede hout gesneden te zijn. Eerder eentje van uitzonderlijke kwaliteit. Uiteraard al voorgedaan, maar als je de ultieme duisternis voelt neerdalen, alsof het licht nooit meer zal shijnen?  bij elke luisterbeurt opnieuw? Dan lijkt de missie geslaagd

1. The Doom That Came 04:11
  2. Vermin 04:40
  3. All Fall Down 04:41