Mist of Misery - Fields of Isolation (Black Lion Records)

Erik Vandamme    15 januari 2018

Zweedse Symfonische Black Metal band Mist of Misery werd opgericht in 2010. Na te hebben getekend bij het label Black Lion Production bracht de band een eerste CD uit Absence. Die binnen het Black tot Doom Metal gebeuren heel goed werd ontvangen. Fields Of Isolation , de tweede in een serie EP’s, in afwachting van het volgende volwaardige album, dat gepland staat voor 2018. Kwam in december 2017 op de markt. Eerder dat jaar bracht Mist of Misery reeds een eerste EP op de markt: Shackles of Life. We schreven daarover: '' Shackles Of Life is bovendien geen plaat voor bange zieltjes. Eens je bent meegezogen in dat vaarwater van donkere intensiviteit, voelt elk van de songs aan alsof het leven langzaam maar zeker uit je vege lijf wordt gezogen. ze plaat is dan ook een aanrader voor Doom en Metal liefhebbers, die open staan voor een hoge dosis melancholie. Van inderdaad de meest donkere soort." Ook op Fields of Isolation blijft de band begane donkere wegen verder bewandelen.

Langdradige songs als Hymn To Silence waarbij de luisteraar langzaam maar zeker wordt ondergedompeld in een bad van diepe, donkere melancholie. Worden afgewisseld met korte intermezzo's zoals Across Empty Pastures. Hoewel 'kort' eigenlijk eerder een understatement kan genoemd worden. Al bij al is het net die variatie tussen uiteenlopende emoties, die ervoor zorgt dat je als aanhoorder geboeid blijft luisteren van begin tot einde. In vergelijking met de vorige EP Shackles of Life is er op zich dus niet zoveel veranderd. De gewaarwording van vertoeven in een vaarwater van diepe, donkere intensiviteit. Blijft dus ook  hier stevig overeind staan. Mist of Misery verstaat namelijk die kunst je bij de keel te grijpen door een trage, lome tot verschroeiende aanpak. Waarbij het zonlicht geen kans heeft om door de wolken te schijnen en dat is niet alleen de grote sterkte van deze band, maar dus ook van de nieuwste EP Fields of Isolation.

Black tot Doom metal liefhebbers die al te vinden waren voor die eerdere EP van Mist of Misery. Zullen ook bij Fields of Isolation hun gading vinden. De band biedt een gevarieerde, duistere schijf aan die recht doorheen je hart boort. De donkere kant van je ziel open legt, en je uiteindelijk totaal verweesd zal doen achterblijven. Tenminste als je open staat voor de typische doom metal aanpak, waarbij langzaam maar zeker de adem wordt ontnomen. Is onze eindconclusie.

1. Fields of isolation feat (Paolo Bruno Thy Light) 06:05
  2. Across Empty Pastures 02:41
  3. Hymm To Silence 07:10