Lethvm - This Fall Shall Cease (Deadlight/Dunk! Records/Dense Records)

Erik Vandamme    13 januari 2018

Hoe zouden we de band LETHVM het best kunnen omschrijven? Sludge metal? Extreme metal? Of Doom Metal? Je komt binnen hun muziek een uiteenlopend pallet van duistere metal muziekstijlen tegen, die allen liggen binnen het vaarwater van bands als o.a. AmenRa. Vernieuwend is het ondertussen al lang niet meer, maar de in 2016 opgerichte Belgische band brengt met This fall Shall Cease wel degelijk een donkere plaat uit, waarbij de kerkers van de Hel prompt open gaan. Om nooit meer te sluiten. Onze bevindingen:

Hartverscheurende screams tot cleane vocals. Gecombineerd met riffs die telkens opnieuw door merg en been gaan. Is zowat de rode draad doorheen deze schijf. Het tempo gaat van traag en loom, binnen een lekker Doom sfeertje. Naar loeiend hard, alsof je plots tegen een geluidsmuur wordt gekwakt. Een gevarieerd mengelmoes biedt LETHVM ons dus aan, waardoor de aandacht voortdurend scherp blijft. Dat blijkt al uit die eerste song Impetus. Waarbij de luisteraar bij de strot wordt gegrepen en meegesleurd naar die diepste kerkers van voornoemde Hel. Nee, veel kleur is er niet te bekennen op deze plaat. Tenzij van donker zwart naar grijs en grauw.

Ook bij songs als Wandering at Dawn, The Last Grave tot het ellenlange en doortastende An Encounter With the sun - een trip van meer dan acht minuten - blijft LETHVM diezelfde weg opgaan. En toch krijg je nergens de indruk dat alles in diezelfde lijn ligt, net door dat schipperen tussen langzaam maar zeker je bij de keel grijpen, en daardoor je koude rillingen bezorgen. En vlijmscherp uithalen, en de luisteraar daardoor compleet murw slaan. Bij elke song opnieuw, valt dat nog het meest op. Vernieuwend klink dat dus niet, het is wel al voorgedaan. Maar LETHVM brengt wel een ijzersterk schijf uit die liefhebbers van Doom/slugde tot extreme donkere metalen over de streep zou moeten trekken.

LETHVM tast met This fall Shall Cease compleet in het donker. En dat is als compliment bedoeld. De muziek die ze brengen laat namelijk geen straaltje licht door. Maar het meest bijzondere is het enorme gevarideerde aanbod aan uiteenlopende tempowisselingen, zowel vocaal als instrumentaal, binnen elk van de songs. Het zorgt ervoor dat je als aanhoorder deze trip van vooraan tot volledig achteraan uitrijd, zonder je te vervelen. Dat is de grote verdienste van een zanger die de ene keer cleane vocals naar voor brengt, om later uppercuts uit te delen waardoor je verweest achterblijft. Gerugsteund door een instrumentale aankleding die aan de ribben blijft kleven. Kunnen we spreken van een nieuwe parel binnen het donkere en extreme metal firmament, waarvan we in de toekomst nog veel moois mogen verwachten. De toekomst ziet er gitzwart uit. Het album is verkrijgbaar op CD via Deadlight Entertainment, als cassette bij Dense Records en op vinyl bij Dunk! Records. Wat ons betreft? Een aanrader voor al wie houdt van extreme duisternis, donker melancholie en een doom sfeertje dat je koude rillingen bezorgt. Is onze eindconclusie

1. Impetus (1:08)
  2. Wandering at Dawn (6:32)
  3. The Last Grave (5:41)