Powerstroke - OMISSA (Bret Hard Records)

Erik Vandamme    2 december 2017

De Belgische metalband Powerstroke werd in januari 2008 opgericht met de volgende intentie: making groovy metal. Dit resulteerde niet alleen in een album Once.. we where kings (2010) maar ook in een deelname aan het Belgische luik van Wacken Metal Battle. Daar kwamen ze in 2011 uit als terechte winnaars. We volgende de band al veel jaren op de voet. Met vallen en opstaan heeft Powerstroke zijn stempel blijven drukken op het metalgebeuren in ons land. Ze bouwden niet alleen een heel sterke live reputatie op, hun volgende plaat Awaken The Beast ( 2012) kon op opvallend goede recensies rekenen. Over opvolger In for a Penny, In for a Pound (2014) schreven wij:

"Powerstroke omzeilt hiermee wederom iedere poging om hen in een hokje te plaatsen, wat op zich kan gezien worden als een extra pluspunt. Hierdoor, en dat bewezen ze reeds in het verleden, kunnen ze een brede waaier van metal- en hardrock fans aanspreken. In For a Penny, In For a Pound is dan ook een plaat die alle luisteraars van elk metalgenre zou moeten kunnen liggen. Niet alleen door het feit dat ze een groot pallet aanbieden, maar zeker en vast ook door de hoogtechnische bagage die ze laten doorwegen. Going down in Style, het laatste nummer op deze schijf, is de perfecte afsluiter van dit meesterwerk. Want in stijl wordt hier zeker afgesloten. Klasse plaat!"

Ook de daaropvolgende schijf Done Deal (2016) kon ons enorm bekoren. Anno 2017 heeft Powerstroke heel wat personeelswissels doorgemaakt, moeilijke momenten moeten weten overbruggen en succes gehad op en naast het podium. Met OMISSA dat officieel pas in januari 2018 op de markt komt, geeft Powerstroke aan dat ze nog steeds stevig en energiek kunnen uitpakken. En dat je op hun muziek nog steeds geen label kunt kleven. Wat we het meest waardeerden aan Powerstroke is die perfecte kruisbestuiving tussen Hardcore en thrash metal. Die blijft op deze plaat ook overeind staan, en is zelfs nog meer verfijnd en uitgewerkt tot een magisch geheel.

Dit blijkt al bij die eerste song Earth and Beyond. Een mokerslag van jewelste, die bovendien aan de ribben blijft kleven. We zijn prompt vertrokken voor een energieke en gevarieerde trip. Cheap Pride, Golddiggers & Manwhores drijven op snelle gitaren en vocalen je rillingen bezorgen. Maar het is dus vooral de bonte variatie die ons over de streep trekt. Zo start bijvoorbeeld Leech met een hartverscheurende vocalen - het voelt bijna aan als een heuse ballad - waarna de teugels worden gevierd en een wervelstorm ontstaat die je compleet murw slaat.

Plots zijn we op een wilde rit beland, richting ravijn. Met wederom die technisch enorm hoogstaande gitaarpartijen, in combinatie met snoeiharde drum salvo's. Zonder meer verlegd Powerstroke dus weer zijn eigen grenzen. Nee, stil zitten en op hun lauweren rusten? Dat zit er bij deze jongens niet in. Gewoon een andere bladzijde omdraaien, en alle heilige huisjes omver stampen tot iedereen murw is geslagen.

Powerstroke blijft doorheen de gehele plaat catchy refreinen combineren met vlijmscherpe, energieke uithalen die je de ene na de andere adrenalinestoot bezorgen. De band heeft dit in het verleden ook gedaan, maar toch geeft Powerstroke op OMISSA aan ook andere wegen te durven inslaan. Risico's durven nemen, jezelf heruitvinden? Veel bands hebben daar ooit hun tanden op stuk gebeten? Echter, Powerstroke blijft zijn roots trouw, en voegt daar gewoon een extra dosis energie en de nodige decibels aan toe, om de luisteraar compleet tot moes te slaan. Kortom. Deze schijf is pure klasse van een band die na circa tien jaar nog steeds durft evolueren en hun stempel drukken op die metalwereld. Hoog tijd dat ze de erkenning krijgen, die ze al lang verdienen. Want deze plaat is gewoon wereldklasse! Is onze eindconclusie.

Powerstroke stelt vandaag, zaterdag 2 december, hun nieuwste schijf voor in ELPEE te Deinze. Meer informatie? Via de facebook pagina van het evenement

1. Earth and Beyond
  2. Cheap Pride