Hällas – Excerpts From A Future Past (The Sign Records / Hard Life Promotion)

Jens Deklerck    1 november 2017

Dat de Zweedse ondergrond een vruchtbare voedingsbodem is voor goede muziek is iedereen wel bekend. De voorraad artiesten uit dit land lijkt onuitputtelijk. Hieronder bespreken we bijvoorbeeld de eerste langspeler van het vijftal Hällas dat onlangs werd uitgebracht via The Sign Records. De titel luidt: “Excerpts From A Future Past” en de van oorsprong progressieve rockband omschrijft de muziek op dit album zelf als 'adventure rock'. Wat dit allemaal precies inhoudt, wou ik vooral zelf ontdekken.

Met “Excerpts From A Future Past” heeft Hällas een conceptalbum gemaakt met als thematische uitgangspunten een ziener met buitengewone krachten, een ridder op zoek naar antwoorden en de ondergang van een stad. Het verhaal wordt gebracht via muzikale prestaties die al een stapje hoger staan dan die van hun eerder uitgebrachte self-titled EP.

Op openingstrack The Astral Seer springen meteen enkele zaken in het oog en in het oor: Een leuke gitaarpassage roept de middeleeuwse setting op waarin we dit verhaal moeten situeren. Toch is er een extraatje. De orgel- en synthpartijen zorgen voor een psychedelische toets die bij bands uit de jaren 70 doodnormaal waren. De setting van het verhaal wordt hiermee verheven tot een nieuwe, onbekende dimensie.

Puur muzikaal verloochent Hällas zijn roots in de progressieve rock zeker niet. Het album staat voor een gevarieerd gamma aan songs uit de rock en de vroege heavy metal, waarmee een retrogevoel uit de tijd van Uriah Heep en zelfs Black Sabbath wordt opgeroepen. Ten slotte is er de rol van zanger Tommy Alexandersson die het verhaal op een heldere manier vertelt. Zijn emotionele zangstem sluit mooi aan op het complexe, maar toch heel toegankelijke geheel.

Het enige moment waarop mijn aandacht verslapte was tijdens de song Star Rider. Het verhaal dreigt hier even weg te zakken in een zweem van zeemzoeterige gitaarlijnen tot zelfsmeligheid. Deze song lijkt vooral voor de liefhebbers bestemd. Maar dit mocht de pret niet bederven aangezien de afsluitende nummers je weer probleemloos meesleuren naar een pakkende finish.

Conclusie: Hällas heeft op zijn eerste langspeler de stappen gezet die nodig zijn om een eigen identiteit te creëren in de wereld van progressieve rock. Dankzij de interessante aanpak wordt je meegesleurd in een verhaal met retro muziek. “Excerpts From A Future Past” is een perfect middel om te bekomen van een zware werkdag.

TRACKLIST
1. The Astral Seer 6:45
2. Repentance 5:15