Yevgueni - Tijd is alles (PIAS)

Erik Vandamme    29 oktober 2017

Er zijn weinig artiesten die het kleinkunst genre terug hebben heruitgevonden, als Yevgueni. De band timmert al sinds 2001 aan de weg. Hun doorbraak naar een groot publiek kwam er dankzij de knappe schijf Van Hierboven. Een eigenzinnige kleinkunst schijf, waarbij Yevgueni grenzen heeft verlegd binnen het genre. Grenzen die ondertussen heel wat andere bands en artiesten hebben geïnspireerd om de Nederlandstalige muziek terug te omarmen. Dit is niet alleen de verdienste van Yevgueni uiteraard, maar hun succes heeft wel een uitwerking daarop gehad. Met Tijd is alles bracht Yevgueni op 27 oktober een nieuwe schijf op de markt, met een duidelijke boodschap. Want ja, tijd is inderdaad alles in het leven.

De grote sterkte van een band als Yevgueni is dat ze, op een eenvoudige wijze, zingen over toestanden in uw, mijn en hun eigen leven. Adem, Tijd is alles, Morgen ziet er goed uit: het klinkt allemaal zo herkenbaar, zo uit het leven van elke dag gegrepen. Op een intensieve manier gebracht, waardoor je een traan wegpinkt of met weemoed denkt aan het verleden of het heden. Maar evengoed tovert het een glimlach op je lippen, naar gelang de situatie binnen die bepaalde song. Het huis waar wij woonden is daar een mooi voorbeeld van. Meteen bezorgt Yevgueni je, zowel vocaal als instrumentaal, een waar kippenvelmoment. Zo eentje dat we over de gehele plaat tegenkomen.

Tijd is Alles zit boordevol songs die emoties aanspreken, uiteenlopende emoties. De weemoedigheid, waardoor we bij de vorige plaat over de streep werden getrokken, blijft ook op Tijd is Alles stevig overeind staan. Dit maakt een band als Yevgueni zo bijzonder en zo uniek binnen dat typische kleinkunst gebeuren. Yevgueni is een band die door hun muziek je doen dansen door de woonkamer, om later door middel van breekbare songs je hart enorm diep te raken. Dat spelen met uiteenlopende emoties komen we telkens opnieuw tegen. Song na song blijft Yevgueni de gevoelige snaren raken, zonder al te klef te gaan klinken. Gelukkig maar.

De weg die Yevgueni is ingeslagen op Van Hierboven , blijft de band dus ook op de nieuwe schijf verder bewandelen. En daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Tijd is Alles is een voortzetting van een succesvol concept, met een hedendaagse inbreng. Want ondertussen is er voor sommige bandleden wel degelijk veel veranderd. Klaas Delrue is ondertussen vader geworden, en staat voor de wellicht woeligste en ook meest emotionele tijden in zijn leven. Het doet een mens nadenken, over de beperkte tijd die je maar hebt in het leven. Een tijd die snel voorbij gaat. Voor je het weet is het zelfs te laat. Dat Tijd op die momenten alles is is dan ook de grote boodschap die de band meegeeft. Yevgueni klinkt anno 2017 meer dan ooit herkenbaar. Omdat ze inderdaad nog steeds zingen en soleren, over uw en mijn leven. Op een eenvoudige, intensieve manier.

1. Adem
  2. Tijd is Alles
  3. Morgen ziet er goed uit