Needle & the Pain Reaction - Paper Trails (Kinky Star Records)

Erik Vandamme    17 oktober 2017

Peter De Bosschere (drums) , Luc Waegeman (bas), Wim Deliveyne (vocal, gitaar) zijn met meerdere projecten al veel jaren actief in de 'underground scene'. Onder de naam Needle & the pain reaction bracht het trio vorig jaar nog een knappe plaat uit Porcupine. Blijkbaar houden de jongens niet van lang stilzitten, want er werd al vrij vlug werk gemaakt van een tweede schijf. Paper Trails laat een energiek trio horen dat grenzen weet te verleggen binnen het brengen van aanstekelijke muziek, die aan de ribben blijft kleven.

De kortste song op deze schijf The Art of Lighting a Cigarette is eigenlijk een soort intro van wat nog volgt. Wat daarop volgt zijn langgerekte songs van circa tien tot zelfs zeventien minuten. We horen enkele grunge elementen terug, een streepje Blues zelfs tot psychedelische muziek. Maar vooral enorm veel energie. Die aanzet tot een stevig feestje bouwen in ons hoofd. Al doen we dat liever op de dansvloer. Missed My Treatment klinkt grauw en zelfs lichtjes gevaarlijk. Meteen valt op dat dit bedreven muzikanten zijn, de gensters spatten van het scherm. Needle & the Pain Reaction zijn dan ook geen bedeesde koorknaapjes, maar bonken van mannen die weten wat ze willen. Nee, dreigen en pijn doen zit er niet in. Maar murw slaan, en mokerslagen uitdelen. Binnen vaak zweverige atmosferen. Dat weer wel.

Hoewel er subtiel ook enige vocalen merkbaar zijn, is het de instrumentale omkadering, het vuurgevecht tussen knetterend percussie en lekker loos gaande bas en gitaar riffs. Dat ons over de streep trekt. Het lijkt daardoor alsof die langgerekte songs in een mum van tijd voorbij zijn. Net doordat dit dynamisch trio erin slaagt de luisteraar te bedwelmen en in hogere sferen doet vertoeven. Psychedelisch? Ja, het gaat die vaak die richting uit. Luister maar naar enkele tussenstukken bij Four Bears Filth of het langste nummer op deze schijf. Lost Breath on a Broken day , dat afklokt op circa zeventien minuten. Naast de brok pure, onversneden energie die de songs uitstralen voel je toch ook aan dat hierover is nagedacht. Experimenteren met geluiden, zorgt ervoor dat je in een trance beland en zweeft over de dansvloer.

Needle & the Pain Reaction brengt met Paper Trails een heel gevarieerde plaat uit. Die het midden houdt tussen snoeihard en ruw uithalen, en door middel van bedwelmende geluiden je doen vertoeven in hogere sferen. Een streepje grunge, experimentele soundscapes en zelfs een 'Blues' gevoel. We komen het allemaal tegen op Paper Trails. Dit duo slaagt erin vele grenzen te verleggen binnen de mogelijkheden van al even verschillende muziekstijlen. Ervaring in het vak hoeft niet te zorgen voor een routineklusje afwerken. Deze heren vinden binnen dit concept gewoon zichzelf uit, en tasten de grenzen van hun kunnen verder af tot het oneindige. Pure klasse!

1. The Art Of Lighting A Cigarette 03:29
  2. Missed My Treatment 10:05
  3. War On My Human Soul 10:03