Nele Needs A Holiday - Love Yeah (N.E.W.S Records)

Erik Vandamme    6 oktober 2017

Op 6 oktober komt er een gloednieuwe plaat op de markt van Nele Needs A Holiday. Voor haar nieuwste plaat Love Yeah vond Nele Needs A Holiday haar inspiratie bij de liefde. De nieuwste schijf komt op de markt via Compagnie Cornelius en NEWS RECORDS. Voor het volledige verhaal rond deze nieuwste release verwijzen we jullie graag door naar de volgende 'link'. Kort en bondig. Een buitenaardse TV ster komt naar de aarde om het grootste mysterie ooit te onderzoeken: De liefde.

Alle facetten van de liefde worden uit de doeken gedaan. Met een lach en een traan, vertelt Nele hoe ze die liefde ervaart. Net zoals liefde je op een roze wolk van geluk kan doen belanden, kan het je ook een immens verdriet bezorgen door een verloren liefde. Elk van de songs zitten dus vooral boordevol emoties, die je een glimlach op de lippen toveren of een traan doen wegpinken. Met een aankleding die enerzijds verdovend en anderzijds aanstekelijk werkt. Improviseren is daarbij het sleutelwoord. Nele laat zich bovendien omringen door muzikanten die eveneens aan het improviseren slaan. Net zoals bij Jazz - we horen er wel wat invloeden van - kom je daardoor van de ene naar de ander aangename verrassing terecht. De zomerse vibe van het debuut is eveneens overeind gebleven. Wat de aanstekelijkheid van deze schijf alleen maar ten goede komt. Bovendien beschikt Nele zelf over een warme stem, die je prompt in diepe ontroering brengt.

Haar debuut bleek een heel dansbare samensmelting te zijn tussen pop en cabaret. Dat blijkt op deze Love Yeah ook het geval te zijn. Het lijkt wel of we in een romantische film over de liefde zijn terechtgekomen, elk van de songs roepen beelden op van liefdestaferelen. Wat deze plaat toch een bijzondere beleving maakt. We hadden eerlijk gezegd enkele luisterbeurten nodig om dat te begrijpen. Tot we er gewoon beelden gingen bij bedenken. Toen begrepen we pas waar Nele Needs A Holiday het echt over heeft. Laat vooral uw eigen fantasie gewoon zijn gang gaan, is ons advies daarbij.Nele Needs a Holiday houdt duidelijk ook niet van hokjes denken. We kunnen op de muziekstijl die ze brengt niet direct een label kleven, wat alleen maar kan gezien worden als een extra pluspunt. Er wordt dan ook een variatie gebracht van dansbare songs, tot liederen die je eerder bedwelmen en doen wegdromen naar verre oorden.

Nele Needs A Holiday is een veelzijdige artieste. Die niet enkel als zangeres harten raakt. Eveneens is Nele een talentvolle actrice, regisseur, presentatrice en columnist. Dat zorgt voor een extra meerwaarde bij het uitbrengen van platen, zo blijkt nog maar eens. Nele is van vele markten thuis, en weet daardoor perfect hoe ze haar publiek kan ontroeren. Love Yeah is dan ook een boeiend verhaal over een onderwerp waarover al zoveel is verteld, maar waarover altijd wel iets te vertellen valt. Nele vertelt het allemaal op een zo gezapige, warme wijze.

Dat je als aanhoorder van begin tot einde aan haar lippen blijft hangen. Love Yeah dien je, net als een spannend boek, daarom van voor naar achter in een ruk uit te zitten. Elk van de songs zijn pareltjes die aan de ribben blijven kleven. Maar het is het totaalconcept dat ons over de streep trekt. Daarom - en dat heeft de lezer misschien al gemerkt - doen nemen we ook niet elke song apart onder de loep. Een krop in de keel krijgen bij songs die je hart raken. Lekker swingen over de dansvloer. Of ontroerd raken door de wonderbaarlijke stem en aankleding. Het zit allemaal verweven in deze plaat. Nele Needs A Holiday is een heel bijzondere artieste, die nog steeds veel te vertellen heeft. Zo blijkt. Is dan ook onze eindconclusie.

1.  CV
  2. Next Girl
  3. Like My Mom