Crites - Crites! (Starman Records)

Erik Vandamme    11 september 2017

Even voorstellen. Crites is: Mick Windey : Guitar / Vocals - Mimi Van de Put: Bass / Vocals - Gunther Liquette : Drums / Vocals - Miguel Moors : Guitar. De Gentse band timmert al twee jaar aan de weg, maar de groepsleden hebben hun sporen ondertussen ruimschoots verdiend bij bands als Vandal X, Nightwitches, Mong Dosus en Blackup. De heren brengen een portie noise rock met invloeden van o.a. Jesus Lizard, Cop Shoot Cop tot Girls vs Boys. Maar daar houdt het niet mee op. Crites!, het debuut van Crites, komt op 15 september op de markt via Starman Records. Het album wordt op 12 Oktober live voorgesteld in Nest Gent (Organisatie Democrazy):

Walls geeft direct de toon aan. Het is een heel aanstekelijke song die op de dansspieren werkt. Daarmee zijn we vertrokken voor een trip boordevol songs die aan de ribben blijven kleven en telkens opnieuw aanzetten tot lekker zweven over die dansvloer. Damage Control, Crash, Run, Gangreen Boy... Het zijn allemaal songs die bovendien schipperen tussen gemakkelijk in het gehoor liggend - je zingt ze prompt mee na de eerste luisterbeurt - en catchy noise rock toestanden die in het verlengde van bands als, om maar een voorbeeld te geven, Jesus Lizard liggen.

Zoals we al aangaven houdt het daar dus niet bij op. Zo horen we bij Moan een streepje Pixies en soms is er zelfs een eerder psychedelische tongval merkbaar, zoals bij Unrelenting. Op Haywire wordt de spanning opgedreven binnen diezelfde psychedelische omkadering. We horen zelfs een streepje Frank Zappa terug bij afsluiter Grimmick. Om maar te zeggen dat dit is een zeer gevarieerde plaat is geworden waarop pop, psychedelica, rock en noise rock worden versmolten tot een aantrekkelijk geheel. Crites probeert op deze wijze een heel ruim publiek aan alternatieve muziekliefhebbers en pop fans aan te spreken en slaagt daar wonderwel in. Elk van de muzikanten bespeelt zijn instrument op een hemels hoog niveau. We waren bovendien enorm onder de indruk van de aanstekelijke vocale aankleding. Mick Windey beschikt over een bijzonder aantrekkelijke stem waarmee hij bovendien verschillende toonaarden aankan, wat een extra meerwaarde blijkt te zijn binnen het geheel.

Je hoort vanaf die eerste song duidelijk dat Crites bestaat uit muzikanten en een zanger die hun stiel onder de knie hebben. Bovendien schotelt de band met Crites! een bonte samensmelting tussen al even uiteenlopende muziekstijlen voor. Preferente naar een al even bont gezelschap aan bands en artiesten, binnen zowel het alternatieve als popgebeuren. De grote sterkte van zowel plaat en band is dus vooral de enorme variatie, waardoor een enorm ruim publiek aan muziekliefhebbers kan worden aangesproken. Dit is een heel kleurrijk allegaartje geworden, waarbij Crites vooral bewijst zich niet te willen vastpinnen op één muziekstijl. Daarvoor kunnen we enkel en alleen maar bewondering opbrengen. Een aanstekelijke schijf die van begin tot einde aan de ribben blijft kleven is dan ook onze eindconclusie.

1. Walls
  2. Damage Control
  3. Crash