Darto - Human Giving (Aagoo Records)

Erik Vandamme    4 september 2017

Darto is een heel bijzonder project. De band bestaande uit Gordon De Los Santos, Gregory Flores, Candace Harter, Nicholas Merz brengt muziek die niet in een hokje kan geduwd worden, waardoor onze interesse alleen maar groter wordt. Voor hun nieuwste schijf Human Giving ging Darto bovendien de samenwerking aan met het al even interessante WAND. Wat resulteert in twee extra songs, die aan dit album worden toegevoegd. Als extra kers op de taart.

Denk aan een streepje Velvet Underground, met een knipoog naar artiesten als Nick Cave met daarbovenop een eerder psychedelische tongval. En je kunt u al een beetje een beeld vormen van hoe deze schijf echt klinkt. Bovenal zijn songs als GLDS,I Am , Omniscient, Fell III - waar de vocalen enorm doen denken aan Nick cave- bevreemdend aanvoelende parels, die aan de ribben blijven kleven. Zonder meer is dit dan ook het soort muziek die je in een diepe trance doet beland. Echter, er gebeurt zoveel op deze plaat. Waardoor je van de ene in de ander aangename verrassing terecht komt.

Naast de heel zwevende instrumentale aankleding. Zijn er bovendien verschillende uiteenlopende vocalen te horen op deze schijf, waardoor de aandacht scherp wordt gehouden. Human Giving is vooral een gevarieerd huzarenstuk van uiteenlopende soundscapes. die je bedwelmen tot doen zweven over de dansvloer. Die hypnotiserende uitwerking is trouwens de rode draad doorheen het volledige album. En dat is dus de verdienste van zowel de vocale als instrumentale aankleding.

Songs als Human Becoming, Character Study, Guiding Light zijn adembenemende parels, die je enerzijds verdoven en je anderzijds wegvoeren naar onontgonnen plekken in je hart. De samenwerking met WAND is de kers op de taart, die deze schijf compleet maakt. WAND, ofwel Cory Hanson
Robert Cody, Sofia Arreguin, Lee Landey en Evan Burrows. Blijkt te bestaan uit al even begenadigde artiesten, die de bedwelmende atmosfeer - die deze plaat zo bijzonder maakt - nog wat meer in de verf zet.

Zonder meer is deze Human Giving een schijf geworden voor muziekliefhebbers die houden van op avontuur gaan doorheen de 'muziek' en daardoor ontdekkingen doen, die je zelden tegen komt in de globale muziekwereld. Net zoals bands als Velvet Underground in de jaren '60 een publiek konden verwonderen en verweesd doen achterblijven. Is zowel WAND als Darto duidelijk muziek voor de luisteraar die houdt van 'muziek tot ultieme kunst verheffen'. Dit alles binnen een aankleding die je in een diepe trance doet belanden, waaruit je niet meer wil ontsnappen.

DARTO ‘HUMAN GIVING’ TRACK LIST

1. GLDS
  2. I Am