Blind Hen - Life (EP)

Erik Vandamme    30 augustus 2017

De Finse band Blind Hen werd in 2015 opgericht door Antti Valkama en Tero Kalliomäki. Ze halen hun invloed bij de retro sound, Grunge, Progressieve rock en psychedelische muziek. Vrij vlug vonden ze gegadigden bij twee andere artiesten. Joonas Pykälä-Aho (drums) en Teppo Tirkkonen (vocals). De eerste song Catch werd in 2015 op de markt gebracht. Geleidelijk aan bouwde Blind Hen een eigen sound uit, wat medio 2017 eindelijk resulteert in een eerste EP. Life. Een psychedelische trip, die het beste van Grunge, progressieve rock en retro samenbrengt tot een magisch mooi geheel.

Dit is al te merken bij dat eerste pareltje As A Monster. Gedreven over een aanstekelijke percussie tot gitaar riff, die je bedwelmt en hypnotiseert. Slaagt Blind Hen erin je direct bij het nekvel te grijpen. De bandleden vinden elkaar perfect, en doen je belanden in een psychedelische trip. Die inderdaad wat doet terugdenken aan de Retro stijl van de jaren '80, maar daar houdt het niet bij op. De band haalt hun invloeden bij o.a. Alice in Chains , en dat is ook te merken. Titanic blijkt een song te zijn waar invloeden van die laatste zeker en vast komt boven drijven.

Naast de grunge en psychedelica zit er ook een heel experimentele kant aan de zaak, waardoor we nog meer over de streep worden getrokken. Blind Hen gaat dus duidelijk niet over één nacht ijs om zijn fans over die streep te trekken. Het vergt van de luisteraar een zekere inspanning om de songs echt tot jou te laten doordringen. The Maze is weer zo een meesterwerk, waar beklijvende tot bevreemdend aanvoelende klanken je naar een heel andere onontgonnen wereld doorverwijzen. Echter het meest interessante aan deze EP is het variëren tussen slome, progressieve rock en 'snoeiharde tot catchy refreinen, die neigen naar pure grunge tot hardrock. Het is ook de rode draad doorheen die laatste song Catch.

Blind Hen brengt vooral een bont allegaartje uit van verschillende uiteenlopende muziekstijlen. Waardoor je als luisteraar van de ene naar de andere aangename verrassing wordt doorverwezen. Wat ervoor zorgt dat je enerzijds in een diepe trance zweeft over de dansvloer, en later stevig begint te headbangen en compleet uit de bol gaat. Dat combineren tussen snoeiharde aanpak, en het zwoele tot lekker sloom opgaande, zorgt ervoor dat de aandacht over de gehele lijn enorm scherp blijft. Bovendien waren we ook wel te vinden voor die toch wel vrij experimentele aanpak, waaruit blijkt dat deze band nog veel meer in petto heeft. Het is dan ook uitzien naar een full album, want deze band zit boordevol ideeën,die nog moeten worden uitgewerkt. Zoveel is duidelijk. Life is zo een EP die het beste van verschillende werelden samenvoegt tot een magisch mooi geheel. Is dan ook onze eindconclusie.

1. As a Monster
  2. Titanic
  3. The Maze