MUSICAL: Footloose in premiere - Kursaal Oostende - 26/07/2017

Tom V    28 juli 2017

Footloose, de film die in 1983 gelanceerd werd en in datzelfde jaar zorgde voor de grootste boom in de film industrie kwam afgelopen woensdag richting Oostende met een musical. Met de soundtrack die gebruikt werd voor de film knokten ze zelfs het lied ‘Thriller’ van de hitlijst spot nummer 1.

Na een geslaagde UK-tour besloot de band ook Europese oorden op te zoeken en het publiek verwelkomen deden ze dan uiteraard ook in België. Na Mamma Mia en Dirty Dancing is het nu tijd voor #Cutloose – Footloose!

Ren McCormack vertrekt samen met zijn moeder Ethel uit Chicago richting het veel kleinere stadje Bomont. De stad ligt amper op 8 uur rijden hun ‘hometown’ maar toch heeft niemand er ooit van gehoord. Behalve de inwoners zelf want er speelde zich een drama af die niemand ooit zal vergeten, tot Ren McCormack op de proppen komt. Het volledige verhaal kunnen we je gerust besparen want anders hoef je niet meer te gaan maar de inleiding wilden we alvast meegeven.

Vooraf werd er al meegegeven dat de musical weinig vergelijkingen toonde met de film. Een reden te meer om de film dus niet her te bekijken en gewoon te genieten van het moment. Hoewel de personages stuk voor stuk goed werden weergegeven stoorde het karakter van Willard ons toch. Deze simpele boerenjongen met een hoog IQ werd wat te veel afgeschilferd als de achterlijke zoon van zijn moeder die altijd luisterde. Want “Momma always says” werd regelmatig door de boxen gescaldeerd.

Maar als dat het enige minpuntje was dan kunnen we beginnen aan de positieve zaken. Alle klassieke tracks werden naar boven gehaald waaronder ‘Holding out for a Hero’, ‘Let’s Hear it for the Boy’ en uiteraard de knaller ‘Footloose’. We willen trouwens ook een pluim geven aan het innovatieve decor die de crew gemaakt heeft. De kerk, Rolling diner place, de trein die voorbij rijdt, de woning van de dominee, … Tot in het kleinste detail werd er gedacht aan het uiterlijke kenmerk wat we toch zien als een serieuze surplus. Het bevorderde enorm ons inlevingsvermogen.

Conclusie: wie zin heeft in een zalige avond te Oostende kan zeker en vast terecht bij deze musical. Het enthousiasme en de opkikker die je meekrijgt van de acteurs zorgt voor een serieuze invloed op uw eigen functioneren die avond. Het gezellige pintje in de bar achteraf maakt het compleet en zorgt al meteen voor een onvergetelijke musical. Voor ons voorlopig de musical van het jaar. Wie doet beter?

Sit back, relax and enjoy

Praktisch
Er zijn nog tickets beschikbaar voor Footloose, The Musical via www.footloosebelgie.be of in de box office van het Kursaal in Toerisme Oostende. De ticketprijzen variëren van 44 tot 69 euro. In het weekend zijn er speciale matinees voor gezinnen met kinderen. Kinderen jongeren dan 12 jaar krijgen 20 euro korting per ticket.

Foto's: Kursaal Oostende