Ironborn - Ironborn (Hard Life Promotion - Eigen beheer)

Tom V    5 juni 2017

Heavy metal uit de contreien van onze eigen West-Vlaamse  gemeenten? Het bestaat en dus zijn we ook trots om Ironborn voor te stellen aan jullie. Deze band afkomstig uit Waregem bestaat 3 jaar maar vergaarde ondertussen al voldoende naambekendheid onder de West-Vlamingen. De EP die ze op 15 april uitbrachten gebeurde in eigen beheer en in samenwerking met Hardlife Promotion.

Openen doen ze met “Drifting Away” en het lijkt onmiddellijk heel sterk te gaan met een aantal geweldige grunts. Voor wie denkt dat de toon gezet is zijn ze eraan geduveld want wat volgt loopt volledig niet in het elan van de opener. De clean vocals van zanger Sir Hugelier zijn een ware streling voor het oor, zeker in dit soort genre.

Doorheen het volledige album wordt er afgewisseld tussen clean en grunts waarbij clean vocals steeds de bovenhand behouden. Zo ook heel duidelijk in Never Again die je hieronder kan beluisteren via YouTube. Deze track is heel catchy en fleurig opgevat en zorgt er meteen voor dat je even kan relaxen zodat je naadloos kan overgaan naar enkele nummers om loos te gaan met je luchtgitaar en loshangende haren. Headbangen geblazen, live en thuis voor de cd-speler.

Hoewel we alles in voorgaande heerlijk verwoorden is een album geen goed album als er geen puntje van verbetering waar te nemen valt. Het is even zoeken want instrumentaal zit alles dik snor, vocaal ook maar aan de lyrics kan gerust gesleuteld worden. De teksten zijn niet meteen hoogvliegers als je er begint op te letten maar zorgen wel voor een bepaalde impact. Een kleine toevoeging van enkele zinnen kan veel doen!  Een groot compliment trouwens voor ‘Rock ’n Roll Is Dead’ die een rechtstreekse verwijzing is naar grootheld Lemmy (Motörhead). Geen cover maar wel een stevige tribute naar de band. Benieuwd? Check de EP!

Conclusie? We zijn zeker overtuigd maar vermoeden dat ze live nog meer impact kunnen nemen op onze ziel dan via deze EP. Een kleine toevoeging en aanpassing aan de teksten zal veel veranderen.