Enslaved - Roadburn Live

Filip Vanhoof    3 juni 2017

De bijna 40-jarigen en zij die de pech hebben nog ouder te zijn weten nog hoe het was om vroeger muziek te beleven. Al een hele poos zitten we in de verwenfase waar muziek letterlijk niet verder ligt dan het topje van je vinger.

Neen, ik kijk niet zozeer nostalgisch terug en je gaat van mij niet horen dat het vroeger beter was. Meer voordeel dan een enthousiastere charme was er niet. Je kon ook niet zomaar overal heen en bijgevolg was een live optreden enkel live of op cd te volgen. Toen de DVD op kwam kocht iedereen massaal live dvd’s.  Nu is er Youtube en kan je tijdens je show al naar de show van vijf minuten geleden kijken. Een live cd had vroeger dus meer betekenis dan dat dit hedendaags het geval is.

Toch heeft Enslaved nu pas een eerste officiële live cd uitgebracht. Deze plaat is een samenwerking tussen uiteraard Enslaved zelf, Roadburn Records en By Norse Music. Het is opgenomen tijdens het Roadburn Festival 2015 in het onder muziekliefhebbers overbekende Tilburg.

Bij een live cd is het minder nuttig en informatief om de gekozen nummers te beoordelen zoals ze op hun platen te vinden zijn.  De keuze zélf en de manier waarop ze gebracht worden in combinatie met de sfeer zijn de belangrijkste pilaren van zo’n release.

[ Keuze ]

De keuze verraadt dat ze het meest vertrouwd zijn met hun recentere werk. De plaat is dan ook een registratie van een concert net na het uitbrengen van In Times. Voor liefhebbers van platen als Eld en Frost is het wachten tot ook zij ten prooi vallen aan de rage onder platenmaatschappijen waarbij ze de band lichtjes pushen om een bepaalde plaat integraal live te brengen.  De cd In Times is het meest vertegenwoordigd (3).  Verder krijg je van Riitiir, Monumension, Isa en Below The Lights telkens 1 nummer voorgeschoteld.  Afsluiten doen ze met de cover “Immigrant Song” van Led Zeppelin.  Exclusief voor dat festival en die plaat naar ’t schijnt.

[ Live ]

Het is tevens de laatste plaat waar keyboardplayer Herbrand Larsen op te horen zal zijn.  De man met de voor de band post-typische clean vocals verlaat daarna Enslaved. De mix tussen de grunts/screams en clean vocals zijn natuurlijk eigen aan de melodie die veel soortgelijke Noorse bands momenteel aanbieden. Ze zijn toch ook naar een soort avantgarde sound gegroeid.  Het staat vast dat hier toch een vervanger voor nodig zal zijn. Live worden ze prima gebracht, net als al het overige. Qua geluidskwaliteit staat elk nummer als een huis. Je hoort door de gitaren duidelijk dat het live opgenomen is. Als extraatje krijg je gastbijdrages van Einar Selvik (Wardruna), Aðalbjörn Tryggvason (Sólstafir), Per Wiberg (Opeth, Candlemass); en Menno Gootjes (Focus)

[ Sfeer ]

Al houdt het daar wel wat op. De sfeer op dat festival kon wel beter. Het lijkt wel of dit concert ergens rond de middag stond gepland in een half lege marquee. In de video hieronder kan je echter zien dat het in de 013 zaal werd geregistreerd. Tussen de nummers door wordt de lauwe prestatie van het publiek enkel overtroffen door de ongeïnspireerde tussenstukjes van de band zelf.

Conclusie: Heel simpel; voor de fans zeker een leuk hebbedingetje en voor zij die ze niet kennen een leuke kennismaking met de band Enslaved.

1. Building With Fire (In Times, 2015)
  2. Death In The Eyes Of Dawn (RIITIIR, 2012)