Kaledon - Carnagus: Emperor of the Darkness (Sleaszy Riders Records/Metalmessage Global PR)

Erik Vandamme    8 mei 2017

Italiaanse Power Metal band Kaledon timmert sinds 1998 aan de weg. Ondertussen bracht de band circa acht albums uit en een compilatie. Zoals dat vaak gebeurt bij Power Metal zijn gaan ze uitvoerig grasduinen doorheen de fantasie wereld. Dat is bij Kaledon ook het geval. Meer nog, de zes eerste albums draaien rond één en het zelfde verhaal. Legend of the Forgotten Reign. Op de daarop volgende albums wordt meer diepgang gegeven aan sommige figuren uit die fantasiewereld. Ook Carnagus: Emperor of the Darkness, die op 15 mei op de markt wordt gebracht via Sleaszy riders records, verteld een verhaal over sage, legendes en wezens uit die fantasiewereld. Carnagus is volgens onze bronnen de tegenhanger van koning Antillius, die op vorige albums aan bod kwam. We namen de plaat onder de loep, onze bevindingen:

Kaledon halen gedoodverfde ingrediënten boven, die we meermaals zijn tegen gekomen binnen die muziekstijl. Bijster origineel klinkt het daardoor niet meer. Echter de doorsnee liefhebber van deze muziekstijl zullen zich hier zeer goed kunnen in vinden. Bombastische riffs, lange gitaar lijnen en drumsalvo's die door merg en been gaan. Met daarbovenop een typische vocale aankleding, waardoor je inderdaad het verhaal 'begrijpt'. Tenebrae Venture Sunt, The Beginning of the Night, Eyes Without life. De titel van de songs zegt al genoeg welke richting deze plaat uitgaat. Wat ons het meest boeit bij het power metal gebeuren, is dat je als luisteraar een onderdeel wordt van die fantasie of het verhaal. Dit is hier zeker het geval, we voelen ons inderdaad wegglijden naar een wereld waar Koningen, ridders en helden uit een ver verleden hun zwaarden lieten spreken.

Duisternis en daarbij horende machten en krachten, is dan ook de rode draad doorheen deze schijf. Luister maar naar het prachtige The Evil Witch of Dark Reality en voel donkere klauwen uw strot dichtknijpen. Deze Italiaanse band legt de lat metershoog, en laat niets aan het toeval over.De jarenlange ervaring in het vak, waardoor technisch hoogstaande riffs naar voor worden gebracht, horen we doorheen deze plaat bovendien voortdurend naar boven komen. Kaledon moet dan ook niet onderdoen voor de 'grote acts binnen het genre'. Meer nog, het is ons een raadsel waarom deze band nog niet is doorgebroken naar een ruim publiek van power metal liefhebbers. Doorsnee fans van het genre zullen smullen van snoeiharde songs als Telephatic Message, Evil Beheaded tot afsluiter End of the Undead. Zonder enige discussie!

We Kunnen dan ook besluiten:

Dat er geen nieuwe wegen worden ingeslagen, maar het gedoodverfde concept na al die jaren nog steeds uitvoerig uit de doeken wordt gedaan? Je zou dit bezwaarlijk kunnen zien als een minpunt. Echter, het stoort geen moment. Net doordat hier een soort power metal naar voor wordt gebracht van eenzaam hoog niveau. Maar vooral aan alle voorwaarden, om ervoor te zorgen dat je het vertelde verhaal echte meemaakt doorheen de songs, wordt compleet voldaan. Waardoor ook wij over de streep worden getrokken. Carnagus: Emperor of the Darkness is een klasse schijf geworden, die iedere liefhebber van het power metal genre in zijn platenkast zou moeten hebben staan. Is onze eindconclusie.

1. Tenebrae Venture Sunt
  2. The Beginning of the Night
  3. Eyes Without Life