Artiesten in de kijker: BLEAK - 'Clouds '

Erik Vandamme    29 maart 2017

Even voorstellen. BLEAK is het project rond zanger/gitarist/drummer Jens Leysen Onder invloed van post-punk, 90's grunge, shoegaze en psychedelische rock schreef Jens in de zomer van 2016 enkele nummers die hij later heeft gebundeld in een EP Clouds. BLEAK omschrijft zichzelf als 'spacegrunge'. Dit is een combinatie van energieke drums, 'fuzzphased gitaar en dromerige melodieën. Het resulteert in een knap allegaartje. In afwachting van een fysieke release, die ergens in mei op de markt zou worden gebracht, gaven we de vier songs enkele luisterbeurten. Onze bevindingen:

De bovenstaande omschrijving blijkt te kloppen. Inderdaad schippert Fall In Line tussen dromerige psychedelica en experimenteren met uiteenlopende muziekstijlen. Variatie en tempowisselingen zitten voldoende geïntegreerd in deze song. Het gaat ons geen seconde te vervelen. Het sleutelwoord doorheen de vier songs is gevallen:  experimenteren met het aanbod. Dit alles binnen een heel brede omkadering. Vex blijft diezelfde weg opgaan. Ergens blijft er iets mysterieus hangen, en blijven we zelfs met vragen zitten. De antwoorden komen nog wel. Vooral laat de band een tipje van de sluier zien en horen. Maar dus nog niet volledig in hun kaarten kijken, zo blijkt. Where Did You Go bevat inderdaad  elementen van Grunge, maar ook daar houdt het niet mee op. Er worden nieuwe, onontgonnen wendingen gegeven aan die muziekstijl.  Dat is eveneens het geval op afsluiter Here and now.

Daar waar dromerige songs worden omgeven door een hoge dosis psychedelica. Daar waar het grunge genre compleet wordt geanalyseerd en er zelfs een nieuwe wending wordt gegeven aan de muziekstijl. Daar waar de experimentele waarde van uiteenlopende muziekstijlen zorgt voor een, laat ons maar stellen, gestructureerde chaos. Daar vinden we BLEAK. Een band die wellicht geen nieuwe muziekstijl uitvindt, geen enkele band of artiest kan dat nog. Maar wel een band die binnen grunge, psychedelica, dream pop en aanverwante grenzen durft verleggen. BLEAK presenteert met Clouds vier songs waarmee ze inderdaad in bepaalde mate in hun kaarten laten kijken. Echter, het belangrijkste is dat die voornoemde grenzen voortdurend worden afgetast. Waar dit gaat eindigen? Daar hebben we voorlopig nog geen kijk op. Wat ons dan weer vol spanning doet uitzien naar meer in de toekomst. Een toekomst die er, wat ons betreft meer dan interessant en grensverleggend uitziet.

De luisteraar heeft echter altijd het laatste woord. Laat je vooral bedwelmen door het uiteenlopende klankenbord dat deze band aanbiedt, wij deden dat ook en genoten met volle teugen.

Tracklist

1. Fall In Line