Findlay - Forgotten Pleasures (The End Records/BMG)

Erik Vandamme    24 maart 2017

Natalie Rose Findlay bracht eerder deze week haar debuut album Forgotten Pleasures uit via The End Records/BMG. De band bestaat naast Natalie, uit producer Jules Apollinaire op gitaar en keyboard, Ben Simon gitaar en Christina Lamas op drums. Voor dit debuut is er ook een samenwerking met Carl Barat (the Libertines) en eveneens producers Jake Gosling (The Libertines, Ed Sheeran) en Flood (Nick Cave, Depeche Mode, Smashing Pumpkins, U2, The Killers)."Forgotten Pleasures is the cream of all the songs I've written in the last few years documenting my life. I wanted to make a record that connects with anyone else who's experienced what it's like to be young, fucked up, in love, out of love and demanding to make sense of a world that doesn't always make sense."  Zegt Findlay daar zelf over.

We willen ons onthouden van vergelijkingen maken. Findlay profileert zich vooral als een artieste met een eigen wil, en ambitie om ver te komen in het leven. Zowel vocaal als instrumentaal wordt de lat heel hoog gelegd. Binnen deze plaat stuiten we op de ene na de andere aanstekelijke song, waardoor we prompt de dansschoenen aantrekken. De soulvolle stem van Findlay wordt gecombineerd met muziek, waarop stilstaan onmogelijk blijkt. electric Bones , Waste My Time, Stuck in Your Shadow. Het zijn songs die aan de ribben blijven kleven, maar ook het hart verwarmen. Meteen de rode draad doorheen deze plaat.

Findlay bewandeld een gulden middenweg tussen toegankelijkheid naar een ruim publiek toe, en experimenteren met vocale en instrumentale inbreng. Waardoor zowel liefhebbers van pure rock muziek, die je zonder verpinken kan meebrullen vanaf het begin. En de alternatieve liefhebber, die houdt van een uitdaging, aan hun trekken zullen komen. Luister maar naar het lekker catchy tot up tempo gebracht Off & On. Deze song boordevol pure onversneden rock-'n-roll ,met daarbovenop een soulvolle aankleding, bezorgt de luisteraar kippenvel en doet hem weer eens dansen doorheen de huiskamer. Op Wild & Unwise blijkt nog maar eens dat Findlay grenzen durft verleggen binnen de populaire muziekstrekkingen, en bovendien het avontuurlijke niet schuwt. Het siert haar!

Je daarbij  laten omringen door buitengewoon getalenteerde muzikanten, het zorgt steeds voor een kruisbestuiving waarbij grenzen worden verlegd. Ook dat blijkt meermaals op deze Forgotten Pleasures. Hoewel de stem van Natalie de hoofdbrok vormt binnen het geheel, waren we meermaals onder de indruk van het schipperen tussen melancholie, knetterende percussie en lekker loos gaande riffs. Echter voel je vooral aan - ze heeft er toch enkele jaren over gedaan - dat dit het lange wachten waard was. Elke song is een nieuw hoogtepunt, om over te gaan naar een volgende parel die ons ademloos achterlaat. Findlay weigert zich daarbij  in een hokje te laten plaatsen, en doe eigenzinnig haar eigen ding. Wat zorgt voor magische mooie songs als Stoned and alone, een song die ons doet terugdenken aan de hoogdagen van soul muziek en rock, en waarbij de melancholie en lekker loos gaande huzarenstukken, in elkaar zijn verweven alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Het aanbieden van een wijds pallet muziekstijlen, verrassende wendingen en tempowisselingen. Zorgt ervoor dat we kunnen spreken van een heel unieke totaalbeleving.

Forgotten Pleasures is een debuut dat zowel de pop als rock liefhebber, in de brede zin van die muziekstijlen, over de streep zou moeten trekken. Deze schijf bevat aanstekelijke songs. Pure melancholie. Soulvolle soundscapes, boordevol verrassende wendingen. Maar vooral heeft Findlay hier een indrukwekkend debuut album naar voor gebracht, waaruit blijkt dat al dat noest werken de laatste jaren niet voor niets geweest is. Integendeel. Perfectie bestaat niet, zegt men altijd, maar Findlay benadert deze perfectie akelig. Bij elke song voelen we een adrenalinestoot ontstaan, beginnen de haren op onze armen recht te komen. Een debuut dat van begin tot einde, inderdaad, aan de ribben blijft kleven. Is onze eindconclusie.

1. Electric Bones (3:12)
  2. Waste My Time (3:41)
  3. Stuck in Your Shadow (2:37)