Beyond The Labyrinth – The Art Of Resilience (Spinal Records)

Jens Deklerck    17 maart 2017

Beyond The Labyrinth onstond halverwege de jaren '90 in Oost-Vlaanderen. Groentjes zijn Geert Fieuw en zijn kompanen dus allerminst, maar toch doet de naam nog niet overal een belletje rinkelen. Aan hun discografie vol melodieuze rock zal het in elk geval niet liggen. Met "The Art Of Resilience" brachten ze via Spinal Records hun vierde langspeler op de markt. De vraag is niet of, maar hoe ze hun hoogkwalitatieve werk zouden voortzetten.

Op "The Art of Resilience" staat de band er niet alleen voor. Voor dit album werd een beroep gedaan op niet minder dan 20 gastzangers en -muzikanten. Terwijl de kernleden van Beyond The Labyrinth waakten over de coherentie binnen de composities toverde elke gast met zijn/haar eigen klankkleur het album om tot een gevarieerde compilatie van hard rock sounds rond de thematiek van het geloof in de toekomst en het feit dat je er nooit alleen voor staat. We beginnen bij het nummer Carry On met op vocals de ons recent ontvallen Wizz Beauprez van Wizz Wizzard. Door deze omstandigheden voelt deze bijdrage aan als een laatste eresaluut van deze grote meneer. Ondanks de boodschap om vooruit te kijken, zal menig fan bij elke luisterbeurt met weemoed terugdenken aan de carrière van Wizz. Het op zich zeer sterke Carry On krijgt zo een extra dimensie.

Terug naar het album waar variatie en melodie de dienst uitmaken. Op openingstrack The Set Up (Innocence Presumed) dient Josey Hindrix (Ostrogoth, HeartAttack) op vocals de eerste stroomstoot toe met een rauwe hard rock sound. Doch, melodieuze hard rock betekent ook ballades. Oliver Wright (Blind Hands, ex-Epycenter, ex-Stallion) roept tijdens het prachtige Someone Watching Over You de sfeer op van de hair metal/glam rock. Op Prince of Darkness lijkt Colin Flynn dan weer de hard rock opera te combineren met een Kamelot-gevoel, terwijl op Liberation Day een zuiderse gitaar voor een akoestische input zorgt. Veel variatie dus, maar waar je ook kijkt, Beyond The Labyrinth toont zich steeds een meester in het brengen van kwalitatieve melodieuze hard rock. De laatste grote verrassing volgt op Salve Mater waar de koorstem van Elena Fieuw mee de sfeer bepaalt en het pad effent richting het slotnummer. Slotnummer? Inderdaad, dankzij de vlekkeloze productie en de grote variatie is een uur letterlijk voorbij gevlogen.

CONCLUSIE:

Beyond The Labyrinth heeft met "The Art Of Resilience" een goudklomp in handen. De zorgvuldig uitgekozen gastbijdragen zorgen voor een perfect uitgebalanceerd geheel vol variatie en verrassingen. Ten slotte zorgt de gastbijdrage van Wizz Beauprez voor een onvoorzien emotioneel, maar meer dan waardig vaarwel van de mens zelf. Knap werk van dit vooralsnog ondergewaardeerd Belgisch kwartet.

TRACKLIST:

1. The Set Up (Innocence Presumed) 5:57
2. Carry On 3:48