Ancestral Dawn - Souldance (GP)

Tom V    11 maart 2017

FC Metal oftewel Football Club Metal, based in Berlijn probeert voetbal en muziek te combineren. Via datzelfde label komt het gloednieuwe album van AncestralDawn uit genaamd Souldance. De band is afkomstig uit Peru en brengt enkele bekende gastmuzikanten met zich mee op dit album, namelijk Fabio Lione (Rhapsody/Angra), Rick Altzi (Masterplan/At Vance), Jonas Heidgert (Dragonland/Destiny), Mark Boals (ex-Yngwie Malmsteen), Roland Grapow (Masterplan/ex-Hellowen), Amanda Somerville (Avantasia/Kiske Somerville) en Ralf Scheepers (Primal Fear).

De band brengt ons power metal in een opera kleedje verwerkt. Het is duidelijk te merken dat er zich in het land Peru meer metal maniacs schuilhouden dan aanvankelijk gedacht. Het grote bewijs daarvan is het debuut album van deze band. Zo bijvoorbeeld Stormhaze met Ralf Scheepers als gast vocalist brengt ons stevig opzwepende heavy metal in een powrkleedje. De glorieuze beelden bij de clip getuigen daarvan van een hoog potje speed dat zelfs wanneer je met de volumeknop op 1 luistert nog steeds door elkander geramd zal worden. Luister zeker ook neer het prachtige gitaarwerk en de verweven melodieën erachter. Elke song heeft ze, maar telkens weer anders.

Het concept album combineert het beste van de metal invloeden uit Peru in combinatie met de ervaring van de gast vocalisten die meewerkten aan het album. Je merkt er de duidelijke Zuid-Amerikaanse in op maar eveneens de internationale toetsen van perfectie. Mede door dit laatste zijn we ervan overtuigd dat het album net daarom een knaller is geworden die je zeker moet beluisteren. Het liefst op zo een zonnige dag als vandaag.